Arvidsjaursbo nekas kompensation

Allmänna reklamationsnämnden, ARN, gav Arvidsjaursbon rätt och rekommenderade bilhandlaren i Stockholm att betala drygt 20 000 kronor i ersättning.

ARVIDSJAUR2011-04-11 10:35

Men bilhandlaren har valt att strunta i rekommendationen och kompenserar inte Arvidsjaursbon.

Det handlar om en begagnad bil som kort efter köpet visade sig ha fel på kopplingen. Köpet reklamerades efter en vecka och på en auktoriserad bilverkstad i Arvidsjaur konstaterades att reparationen skulle kosta cirka 20 000 kronor.

Bilhandlaren gick med på att laga bilen, men endast vid sin verkstad i Stockholm.

ARN:s utredning har visat att bilen var behäftad med felet på kopplingen redan vid leveransen och att felet innebar att det var riskfyllt att fortsätta köra fordonet. Köparen har enligt ARN:s utredning därför varit berättigad att låta en annan verkstad reparera bilen.

När ARN följde upp sitt beslut fick den veta att bilfirman valt att inte kompensera kunden.

FAKTA Allmänna reklamationsnämndens beslut

I knappt hälften av de ärenden som nämnden prövar i sak får konsumenten helt eller delvis rätt.

Nämnden utformar sitt beslut som en rekommendation till näringsidkaren att vidta en åtgärd, till exempel betala ut ett belopp, åtgärda ett fel eller byta ut en vara.

Besluten kan inte överklagas.

Besluten är rekommendationer - inte bindande.

Det övervägande antalet näringsidkare, närmare 80 procent, följer nämndens avgöranden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om