Detta har revisorerna nu uppmärksammat och riktar därför kritik och kräver bättring.
Komrev inom Öhrlings Pricewaterhouse Coopers har på de förtroendevalda revisorernas uppdrag granskat Arvidsjaurs kommuns två fullmäktigeberedningar, budgetberedningen och parti- och demokratiberedningen, som båda infördes 2007.
Huvudsyftet med en fullmäktigeberedning är enligt kommunallagen att bereda ärenden till fullmäktige. Men i Arvidsjaur har parti- och demokratiberedningen, utan att ha befogenhet till detta, vid flera tillfällen också ägnat sig åt både beslutsfattande och ordergivning.
Beredningen fattade, utan att egentligen formellt ha rätt till detta, beslut om bland annat Årets Arvidsjaursbo och om en skrivelse till polismyndigheten i Norrbottens län. Bland beredningens övriga beslut kan nämnas att socialförvaltningen fick uppdrag att utarbeta informationsblad till flyktingar på persiska, arabiska och engelska och att beredningen uppmanat SFI-lärare att boka in besök i kommunalhuset för SFI-eleverna.
- Fullmäktigeberedningar används väldigt lite i Kommunsverige. Nu har Arvidsjaur instiftat ett antal beredningar och man har nog inte riktigt haft grepp på vad en beredning kan och inte kan göra. Speciellt parti- och demokratiberedningen verkar ha haft svårt att hitta sin roll, säger Bo Rehnberg, certifierad kommunal yrkesrevisor, som skrivit granskningsrapporten.
Budgetberedningen bedöms dock i allt väsentligt ha fullgjort sitt uppdrag på ett tillfredsställande sätt.
Trots att fel begåtts lär det inte komma att utkrävas ansvar av politikerna.
- Det är inte så allvarligt att huvuden måste rulla men trots allt har det gjorts fel och här har de fått något att ta tag i och rätta till, säger Börje Lidberg (s), ordförande för kommunens revisorer.