Arvidsjaurs flygplats växer så det knakar

FLYGTRAFIK. I begynnelsen flögs det till och från Umeå med Air Hudiks sjuttonsitsiga Twin Otter. Nu heter destinationerna München, Köpenhamn, Stuttgart, Hannover och Arlanda och på plattan trängs 737:or med Airbus och andra stora flygmaskiner. Det handlar om Arvidsjaurs flygplats, en flygplats vuxit rejält på knappt tjugo år …

Arvidsjaur2008-03-03 00:00
ARVIDSJAUR (NN)Biltestverksamheten i Arvidsjaur och Arjeplog har högsäsong, och det är något som personalen på flygplatsen känner av så här års, när flygmaskiner från kontinenten varje måndag och fredag kommer för att lämna och hämta biltestare och turister.

Eftersom det är fredag finns det en hel del turister ombord på de plan som är på väg mot Arvidsjaur, turister som kommer för att tillbringa en weekend i Lappland. I köerna till incheckningsdiskarna väntar många biltestare på att få resa hem.

Sammanlagt är det omkring 1 600 personer som den här dagen reser till eller från Arvids-jaurs flygplats.

- När flygplatsen var ny hade vi omkring 6 000 passagerare per år på matarlinjen till Umeå, minns flygplatschefen Ralf Lundberg.

Hektiskt arbete

Flygplatspersonalen värmde strax före lunch upp med JZ502, Skyways förmiddagsflight från och till Arlanda. Snart väntar fyra-fem timmar av hektiskt arbete på alla fronter, när flygplanen från kontinenten kommer.

- Ralf, kan jag äta nu, frågar en av de anställda när han stöter på flygplatschefen. Och tillägger:

- För sedan hinner vi ju inte …

En snabblunch senare drar det igång. Kapten Thomas Neupert och hans besättning landar med TuiFly:s knallgula 737:a Hapag-Lloyd Express som på uppdrag av FlyCar kommer från München med 150 passagerare. Väskor lastas ur det stora flygplanets bagageutrymmen, planet tankas. Det råder febril aktivitet där ute på plattan.

Tempot är högt även inne i stationsbyggnaden, där kön av passagerare som ska checkas in till dagens avgångar blir längre och längre. Och plötsliga problem, små som stora, som snabbt ska lösas kan alltid dyka upp.

Panikfixa catering

- Alltid är det något. För en vecka sedan fick vi till exempel panikfixa catering till en Tysklandsflight. 174 portioner varm mat som inte hade förbeställts, säger Ralf Lundberg.

Arvidsjaurs flygplats har 25 helårsanställda men för att klara verksamheten en sådan här dag räcker inte enbart den ordinarie personalstyrkan till. Extrapersonal är också inkallad för att klara trycket vid incheckningsdiskarna och i bagagehanteringen dessa hektiska dagar.

- Och så finns det de i Arvids-jaur som undrar varför vi inte svarar i telefonen när de ringer oss sådana här dagar, säger Lotten Andersson och Jessica Idenheim i expeditionen.

Arvidsjaurs flygplats blev internationell destination 1999.

- Från början var det sporadiska flygningar. Nu växer det hela tiden, säger Ralf Lundberg.

Tyskland på turlistan

Flera destinationer i Tyskland står på turlistan. Och SAS flyger för tredje säsongen direkt från Köpenhamn.

- Det här är ett tecken på att vår destination blivit känd ute i Europa. De vet att vi finns, de vill komma hit, de vet att det finns något att göra här, säger Ralf Lundberg.

Större avgångshall

Expansionen har gjort att både stationsbyggnad och landningsbana byggts ut.

- Det har varit något byggprojekt varje år under alla de år som jag arbetat här, säger Roger Mörtsell, medan han kontrollerar incheckat bagage.

Just nu byggs det på nytt för en ännu större avgångshall.

- Vi rymmer passagerarna till ett stort flygplan i våra nuvarande loungerna, säger Ralf Lundberg.

Måndag och fredag

Visst, det utrymmet funkar för det mesta. Men dagar som denna, med fyra avgångar inom loppet av någon timme, räcker det inte alls.

Perioden med de hektiska måndagarna och fredagarna börjar före jul och pågår in i april månad

- Det ser ut att bli riktigt mycket nu i mars, fram till påsk, säger Thomas Scherman, på väg till sitt pass i säkerhetskontrollen.

Sedan, när vintern är över och biltestarna rest hem, pustar flygplatsen ut.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om