Anledningen till det tidigare hindret för stöd till flygplatserna var att kommissionen ansåg stödet som en osund konkurrensfördel.
– Med norra Sveriges geografiskt stora avstånd finns ingen risk för konkurrens och flygtrafik är en förutsättning för ett fungerande näringsliv och kontakter med övriga världen, säger Erik Bergkvist ordförande för Europaforum Norra Sverige, EFNS.
Förslaget till riktlinjer har ändrats på det sätt som Europaforum Norra Sverige påtalat och de nya riktlinjerna innebär att alla flygplatser i Västernorrland, Västerbotten, Norrbotten och Jämtland även i fortsättningen kan ta emot stöd för investeringar och drift.
– Det här visar att den gemensamma rösten från norra Sverige har betydelse, säger Erik Bergkvist.
Ett villkor för fortsatt stöd är att de definieras som en tjänst av allmänt ekonomiskt intresse, så kallat SGEI, Services of General Economic Interest.
– Ifall inte riktlinjerna hade ändrats så hade det inneburit att tre av Norrbottens fem flygplatser fått stänga, säger Kent Ögren (S), landstingsråd i Norrbottens läns landsting.