Flygtrafikledning har under många år varit endast Luftfartsverket arbetsuppgift.
Men monopolet har upphört, flygtrafikledningstjänst ska numera konkurrensutsättas och de som driver flygplatserna får därför själva bestämma vem som ska sköta flygtrafikledningen i respektive flygplats kontrollzon och terminalområde. Att sköta det i egen regi är ett alternativ.
Luftfartsverket har för närvarande en flygtrafikledare stationerad vid Arvidsjaurs flygplats. Men från och med i sommar kan arbetsgivaren vara flygplatsbolaget.
Flygplatsen har för avsikt att själv ta hand om flygtrafikledningen.
En ansökan om tillstånd att själv få sköta trafikledningen i flygplatsens luftrum ligger inne hos Transportstyrelsen.
- Vi har jobbat med certifieringen i ett år, säger Ralf Lundberg.
Ett av skälen till varför flygplatsen vill sköta flygtrafikledningen i egen regi är att det finns pengar att spara.
Besparing
Ralf Lundberg vill inte ange något belopp på prislappen. Men det är en ordentlig besparing som är möjlig.
- Vi minskar våra kostnader för flygtrafikledningen med ungefär femtio procent.
I och med att flygplatsen certifierar sig för flygtrafikledning behöver den inte göra någon upphandling av den tjänsten,
- I annat fall ska tjänsten upphandlas enligt lagen om offentlig upphandling. I och med att vi gör det själv är vi inte skyldiga att upphandla och vi ser möjligheter att driva det rationellt i egen regi, säger Ralf Lundberg.
Flygplatsen har träffat ett avtal med Luftfartsverket.
- Enligt avtalet kan vi när vi certifierat oss ändå använda oss av Luftfartsverket för flygtrafikledningen. Det avtalet har åtta veckors uppsägningstid, säger Ralf Lundberg.
Han tror att fler flygplatser kommer att följa Arvidsjaurs exempel och själva svara för flygtrafikledningstjänsten.