Arvidsjaur får ny logotyp

Arvidsjaurs kommun har tagit fram en ny logotyp, som en del i en ny kommunikationsplan. "Det är första gången vi har gjort en kommunikationsplan så det har varit väldigt spännande", säger näringslivschef Stina Johansson.

Ny logotyp.

Ny logotyp.

Foto:

ARVIDSJAUR2017-06-07 17:00

Det var under 2015 som diskussionerna startades: var ska Arvidsjaur vara 2019? För att ta reda på det och även hur man ska ta sig dit beslutades att en kommunikationsplan behövs.

– Vi satte en tidsplan från början som vi har spräckt flera gånger, men nu är den äntligen klar. I april förra året var upphandling genomförd så sedan dess har vi jobbat kontinuerligt med det här. Tanken var först att den skulle vara klar i oktober, men är ändå glad för att det blev så här för nu är den väl förankrad hos våra stakeholders, säger Johansson.

För att få ut bland annat den nya logotypen och även underlätta för företagarna ska snart fem samlingsskyltar sättas upp på samhället.

– De ska vara från OK till Teckans, så även företag som inte ligger längs Storgatan ska synas, säger Johansson.

Kommunikationsplanen fokuserar på utveckling av barmarkssäsongen.

– Vi ligger långt framme här uppe är det gäller vinterturism, så det är den tid som behöver utvecklas mer. Det här ska inte bli någon hyllvärmare utan ska användas av företagen, säger Turistbyråföreståndare Peter Manner.

Turism i fokus

Arvidsjaurs kommun har sedan 1 juli 2015 deltagit i ett interregionalt turismutvecklingsprojekt kallat Destination Capacity Building (DCB). Projektplanen innehåller tre huvudområden: destinationsutveckling, affärsutveckling och marknadsföring. Projektets huvudman är Swedish Lapland Visitors Board.

DCB-projektet inkluderar 16 destinationer, som tillsammans utgör ungefär 30 procent av Sveriges yta. Den generella projektplanen består av ca 40 olika aktiviteter kopplade till de tre huvudområdena ovan. Budgeten är på 152 miljoner kronor och ungefär 50 procent kommer från den regionala EU-strukturfonden. Arvidsjaurs del utgör ungefär 2,6 procent av den totala budgeten.

Projektets förväntade huvudresultat är ökad omsättning hos företag i besöksnäringen och fler nystartade företag inom besöksnäringen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om