Det var under 2015 som diskussionerna startades: var ska Arvidsjaur vara 2019? För att ta reda på det och även hur man ska ta sig dit beslutades att en kommunikationsplan behövs.
– Vi satte en tidsplan från början som vi har spräckt flera gånger, men nu är den äntligen klar. I april förra året var upphandling genomförd så sedan dess har vi jobbat kontinuerligt med det här. Tanken var först att den skulle vara klar i oktober, men är ändå glad för att det blev så här för nu är den väl förankrad hos våra stakeholders, säger Johansson.
För att få ut bland annat den nya logotypen och även underlätta för företagarna ska snart fem samlingsskyltar sättas upp på samhället.
– De ska vara från OK till Teckans, så även företag som inte ligger längs Storgatan ska synas, säger Johansson.
Kommunikationsplanen fokuserar på utveckling av barmarkssäsongen.
– Vi ligger långt framme här uppe är det gäller vinterturism, så det är den tid som behöver utvecklas mer. Det här ska inte bli någon hyllvärmare utan ska användas av företagen, säger Turistbyråföreståndare Peter Manner.