Direktiven från enhetschefen Bengt Norén har varit tydliga.
– Alla körningar ska noteras i de körjournaler som finns i bilarna, säger han.
Enheten förfogar alltså över tre bränslekort kopplade till OKQ8. Tre kort fördelat på nio bilar.
Inget märkligt
– En av bilarna är stationerad i Sorsele till de verksamheter vi har där, så den ska inte räknas in, säger Norén.
Bengt Norén har egentligen inga synpunkter på de bränslefakturor som är kopplade till verksamheterna vid Ideum. Att de årligen kan uppgå till cirka 18 kubikmeter, anser han har sin förklaring.
– Vi har en bred verksamhet där vi jobbar 250 dagar per år. Bilarna rullar både kortare och längre körningar, säger han.
Verksamheterna vid arbetsmarknadsenheten omfattar bland annat kommunens flyktingmottagning, ensamkommande flyktingbarn samt en rad projekt som är kopplade till arbetsförmedlingen, men även rena EU-projekt.
Finns arkiverade
De tio bilar som är kopplade till Ideum rullar cirka 16 000 mil per år tillsammans.
– Vi har gjort en uppskattning för samtliga fordon och det stämmer ganska bra med de faktiska milen, säger Bengt Norén.
Att det inte funnits kvitton direkt kopplade till fakturorna från OKQ8 de två senaste åren har han förklaring till.
– Jag ställde tidigt frågan till ekonomiavdelningen vad vi skulle göra av alla kvitton. Svaret var; "kom inte hit med dom, kolla och arkivera dom själva", berättar han.
Han visar i den vevan upp hur de ligger prydligt förvarade i påsar, sorterade på årtal.
– Jag känner mig väldigt trygg i och med att vi har både kvitton och körjournaler, säger han.