Det är helg och till Kilverstone motorstadion strax utanför Arvidsjaur har några skoterförare kommit för att träna på den crossbanan som nyttjats under denna vinter.
Där finns också Richard Lundqvist som i en pistmaskin arbetar med det som ska bli den mellan 600 och 700 meter långa SM-banan.
– Det är redan säkert lagt ned hundra timmar på banan och än återstår mycket arbete, säger han.
Roine Persson som ingår i motorklubbens styrelse är också på plats.
Liten klubb
Han bläddrar i sitt anteckningshäfte som är fyllt med saker som måste vara ordnade till lördag den 11 april då finalen ska köras.
Det handlar om allt från några träd och buskar på banområdet som ska tas bort till att ordna så att det på tävlingsdagen finns ambulanssjukvård på tävlingsplatsen eller på högst femton minuters avstånd.
– Vi är en liten klubb, vi har numera bara cirka 35 medlemmar varav tre-fyra stycken är aktiva. Vi räknar med att det på tävlingsdagen kommer att behövas mellan nittio och etthundra funktionärer, säger Roine.
Funktionärsbiten kommer man att lösa genom att dels ragga frivilliga i Arvidsjaur, dels ta hjälp från andra klubbar.
17 år sedan sist
Arvidsjaurs Motorsällskap har arrangerat SM-final i skotercross tidigare.
– 1998 var senaste gången, då hade man visst 25000 betalande åskådare. Vi hoppas på 800 betalande i publiken den här gången, det beror en hel del på vädret hur många som kommer, säger Roine Persson.
Han berättar att årets första SM-deltävling körs i Mora den 21 februari.
– I år tar förarna med sig poängen från deltävlingarna till finalen så det gäller för dem att köra bra i deltävlingarna.
I finalen här i Arvidsjaur får de dubbla poäng i varje heat.
Till finalen i Arvidsjaur är de sexton förare som i respektive klass kört ihop flest poäng i de tre deltävlingarna.
– Våra hemmahopp är Albin Lundqvist, Arvidsjaur, och Petter Nårsa, Moskosel, säger Roine Persson.