"Vi är nalta eljest å myche bättre". Så lyder Hotell Laponias halvofficiella framgångskoncept enligt vd:n Kristoffer Lundström. Med orden flexibilitet och genuinitet sammanfattar han sin vision om vad Laponia är och ska stå för.
- Vi har flest konferenslokaler per kapita i Sverige jämfört med resten av världen, det gäller att försöka sticka ut i mängden. Det gör vi med handplockad personal och servicetänk.
Tuff lågsäsong
Som för så många andra hotell i närområdet ligger biltestverksamheten som en motor och spinner i fundamentet. Den viktigaste delen, den som man nästan alltid kan räkna med, säger Lundström.
- Vintern är ju den lätta biten. Testarna kommer hit utan att vi måste dra dem i armarna. Det är lågsäsongen som är tuffare.
Han är dock noga med att se till att stå på fler ben än ett, och säger att han medvetet inte enbart satsar på biltestarna.
- Vi kan inte vara ett nej-hotell som inte tar emot exempelvis svenska konferensgrupper under vintrarna för att vi är fullbokade av biltestare. Då kommer de till slut inte att dyka upp under vår lågsäsong heller. Alla kunder är viktiga.
Paketresor
Samarbetet med det tyska flygbolaget Flycar är inte nytt, men nytt för i år är att man kommer att ingå i paketresor till iglooanläggningen som ska byggas i Abborrträsk.
- Gästerna kommer att sova en natt hos dem och två hos oss. Det känns som ett bra komplement till vår befintliga verksamhet.
Hotell Laponia har i dag ungefär 20 fasta heltidsanställda och peakar under högsäsong på ungefär 30 personer med säsongsanställningarna. Städet har man lagt ut på entreprenad, skoteruthyrningen likaså.
- Vi ska syssla med det vi är bra på, det vi är bäst i världen på - att ta hand om våra gäster. Det är farligt att bli för spretig, menar Kristoffer Lundström.