Inlandsbanan AB beslutade i vintras att satsa 40 miljoner kronor av egna medel på att göra hela järnvägen farbar för godstransporter. Länsstyrelsen i Norrbottens län har också bidragit till satsningen.
Rälsen åtgärdad
När järnvägen först byggdes lades klenare räls på sträckan Arvidsjaur-Jokkmokk, räls som håller för rälsbussar men inte för tunga godståg.
När den knappt tre mil långa sträckan med klenare räls nu är åtgärdad och rustad för 20 tons axeltryck är det möjligt att köra godståg hela vägen längs Inlandsbanan mellan Mora och Gällivare.
Efter att godstrafiken på Inlandsbanans norra del legat nere i 30 år öppnas nu möjligheten att transportera gods till och från Norrlands inland. Detta innebär även att Inlandsbanan kan vara ett alternativ för omledningstrafik i det fall ett stopp skulle inträffa på stambanan på sträckan Boden-Hällnäs.
Invigningståg
Ett speciellt invigningståg tar på tisdagsmorgonen infrastrukturministern med flera från Arvidsjaur till Jokkmokk, där själva återinvigningsceremonin äger rum.