Lång väntan på vvs-service i Arvidsjaur

Väntetiden för VVS-service är lång och rörmokarna i Arvidsjaur hinner inte med. Akuta arbeten prioriteras under den mest hektiska perioden - årets sista månader.- Vi har jobb hela tiden, säger rörkrökaren Tord Holmström.

Plåtslagaren Jocke Sundström hälsar på och tillsammans med Tord Holmström kan han pusta ut med en kopp svart kaffe. "Det är sällan jag får fika med mitt fullspäckade schema", berättar Tord Holmström.

Plåtslagaren Jocke Sundström hälsar på och tillsammans med Tord Holmström kan han pusta ut med en kopp svart kaffe. "Det är sällan jag får fika med mitt fullspäckade schema", berättar Tord Holmström.

Foto: Joel Gustafsson, Nyheter i Norr

ARVIDSJAUR 2010-11-20 06:00
Klockan är halv nio på fredagen och rörmokaren Tord Holmström tätar två läckande element hos Anita Renberg, 71, i Arvidsjaur. Hans fjärde av tio jobb under dagen.
Vattnet droppar bara och kunden har fått vänta.
- Väntetiden är tre till fyra veckor om inte Anita säger att det strömmar vatten ur elementet, säger Tord Holmström, ägare av TTV Värmeteknik, Comfortbutiken i Arvidsjaur.
Anita Renberg hoppas att de kan återkomma snabbt om hon får ett mer akut problem. Utan rörmokaren är hon och maken Einar Renberg, 86, då hjälplösa.
- Man skulle få panik, säger hon.
Före vintern är det brist på rörmokare i Arvidsjaur. Efter första köldknäppen ökar servicejobben drastiskt och luftvärmepumparna ska installeras innan kylan slår till.
Stressigt
Är jobbet inte planerat eller felet akut blir väntetiden två till fyra veckor på Tord Holmströms firma. Det är stressigt, berättar han.
- Vi skulle behöva en till två fler rörmokare på hösten.
Efter februari sjunker behovet och då kan de vara för mycket personal, enligt honom.
- Jag tror inte att det skulle finnas utrymme för fler rörmokare här på byn.
Det finns två vvs-företag i Arvidsjaur och Inlandsrör AB är det andra. Roger Backman är platschef och han berättar att de nekar många servicejobb när installationer tar upp tiden.
- Vi hänvisar dem till Comfort, Comfort hänvisar dem till oss, säger han.
Om någon ringer i panik brukar Roger Backman åka ut själv och hjälpa dem, han är den enda som jobbar med service på firman.
- Så här är det varenda år. Du ska dräpa dig från maj till december, efter jul har du ingenting, säger han.
Lillie Bengs, 60 år, från Abborrträsk har nyligen köpt hus och värmesystemet och läckande rör har orsakat problem.
Skador för hus och person
Efter inställda vvs-besök och svårigheter att få tag på en hantverkare kunde hon till slut förklara direkt för Tord Holmström att vattnet droppade på en eldosa och att läget var akut. Han åkte ut dagen efter och fixade läckaget på fredagmorgonen.
- Är det skador för hus och person då löser vi det, säger Tord Holmström.
Innan hjälpen anlände var Lillie Bengs uppgiven. Ingen hade tid att åtgärda hennes problem.
Hon saknar en jourtelefon.
- Jag har pratat med så många och fått samma svar, "vi har så mycket att göra". Det är rörmokarbrist i Arvidsjaur, säger hon.
På helger och kvällar är det omöjligt att få tag på en vvs-arbetare på orten, förutom om man ringer hem till deras privata nummer.
Tord Holmström ser möjligheten, men skulle inte själv starta en renodlad jourverksamhet.
- Jag har ett liv också.
FAKTA Tips till kunden
Var utförlig när du berättar om felet. Förklara tydligt om det är akut.
Kräv en deadline. Klarar vi av det, gör vi det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om