Inköpspolicy görs om efter kritik
Arvidsjaurs kommun följer inte reglerna för direktupphandling och revisorerna kritiserar inköpsverksamheten och den bristfälliga interna kontrollen. Därför görs inköpspolicyn nu om.
Det är också otydligt vem som har ansvaret för inköpen, enligt revisorernas granskning.
- Det interna regelverket är oklart, säger ekonomichefen Ann-Lovise Lundahl.
Upphandlaren Mikael Renberg och Ann-Lovise Lundahl arbetar på ett förslag till ny inköpspolicy som ska lämnas till kommunfullmäktige för beslut.
- Vi ska klargöra vid vilka olika situationer man ska handla över disk och när man ska göra prisförfrågan, säger Lundahl.
Förra året handlade Arvidsjaurs kommun för nära 78 miljoner kronor utan upphandling. Direktupphandlingarna avser mindre inköp "över disk" när anbud medför höga administrativa kostnader. Kommunens verksamheter är storkunder hos lokala butiker men det finns inga ramavtal som styr var de ska "småhandla". Bland annat handlade de för 815 000 kronor på Konsum, 288 000 kronor på
A järn och bygg, 235 000 kronor på Expert och 133 000 kronor på Dollarstore. På Ica Supermarket handlade de för 32 000 kronor.
Revisorerna föreslår att volymen för direktupphandling bör minskas och att organisationen bör ses över för att minska antalet inköpare. Granskningen visar också att kommunen inte har någon systematisk kontroll för att granska att upphandlade leveranser sker i enlighet med avtalade priser.
"Vår bedömning är att kommunens rutiner för uppföljning, kontroll och utvärdering av ingångna kontrakt inte är tillförlitlig", skriver de.
Granskningen visar även att tjänster till betydande belopp har anskaffats utan att avtal skrivits.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!