Författarbesök i skolan - Anna inspirerade eleverna

"Niklas och Jossan sitter på Prästberget när de plötsligt ser ..."

Kreativ skrivarstund i skolan. Anna Holmström Degerman lät eleverna bli författare när hon i går besökte fyrorna på Ringelskolan i Arvidsjaur.

Kreativ skrivarstund i skolan. Anna Holmström Degerman lät eleverna bli författare när hon i går besökte fyrorna på Ringelskolan i Arvidsjaur.

Foto: Göran Westerlund, Nyheter i Norr

ARVIDSJAUR 2009-11-19 06:00
Författaren Anna Holmström Degerman skriver ned orden på vita tavlan i klassrummet.
Sedan får eleverna ta över. Fantasin flödar och med stafettberättelser skapar de, mening för mening, spännande, roliga och dråpliga fortsättningar på historien.
Det här hände i går, onsdag, på Ringelskolan i Arvidsjaur. Det var författarbesök i skolan och det var eleverna i årskurs fyra som hade besöket på sitt schema och det var Anna Holmström Degerman från Norrbyn utanför Hörnefors som hälsade på.
Från Arvidsjaur
Anna, som bott i Arvids-jaur under högstadie- och gymnasieåren, berättade för eleverna att hon alltid tyckt om berättelser.
- Jag kommer ihåg den första berättelsen jag skrev. När Bamse blev levande heter den, och Bamse var en gosehund som jag hade fått av min farmor.
Fast då var det inte författare som Anna ville bli:
- Jag tänkte bli delfinskötare, men jag blev biblio-
tekarie. Och sedan blev jag också författare.
Hon berättade för barnen om hur det går till att skriva en bok, från idé till att manuset är klart och sedan den långa väntan - "säkert 200 år" - innan bokförlaget meddelar om de bestämt sig för att ge ut boken.
Anna berättar också lite om de tre böcker som hon hittills gett ut. Och lite, lite om hennes fjärde bok, I vått och torrt, som kommer i juni 2010.
Frågade
Eleverna, som inför författarbesöket läst hennes böcker, hade också laddat upp med massor av frågor:
Har det varit smugglare där du bor? Finns alla de som finns med i böckerna på riktigt? Hur får du inspiration? Har du någon skoter? Är det nödvändigt att använda svärord i en bok?
Anna ger svar och sätter sedan eleverna i arbete genom att dra igång en berättelsestafett.
- En kul skrivövning som får igång fantasin rätt bra, säger Anna.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!