Flyget från Arvidsjaur till Köpenhamn går vidare till Skopje i Makedonien, Amman i Jordanien och Beirut i Libanon.
Stig-Erik Dahlberg förklarar det med att man hittat dessa linjer och att det inte finns någon konkurrens med befintliga operatörer. Den stora kundgruppen på rutten Köpenhamn-Skopje/Amman/Beirut är etniska resenärer och för den trafiken är Köpenhamn ett stort nav.
Men något förbehåll för etniskt resande är inte destinationerna. Stig-Erik Dahlgren menar att det är för vem som helst och resmålen kan ses som soldestinationer.
- Med den här satsningen vill vi skapa bättre möjligheter för researrangörer, resebyråer och företag inom turistsektorn liksam affärs- och privatresenärer. Inkommande europeiska passagerare är en viktig del i affärsidén, säger Dahlgren.
Goda möjligheter
Stig-Erik Dahlberg anser möjligheterna goda för Svenska Lappland.
- Det finns mycket att erbjuda, säger han och ser Finland som ett föregångsland.
- Där har man många direktförbindelser och i princip är Finska Lappland utsålt.
Biltest- och gruvnäring är också viktiga pusselbitar i verksamheten.
Till nästa år är det meningen att utöka med dagliga avgångar till Köpenhamn och varannan dag till London och Paris. Då kompletteras trafiken med avgångar från Gällivare och Hemavan.
Peter Manner på Destination Arctic Circle i Arvidsjaur bekräftar att man inlett en dialog med Nordic Air Sweden tillsammans med Arvidsjaurs kommun och Arvidsjaurs flygplats.