49 000 passagerare passerade Arvidsjaurs flygplats under förra året. En siffra som stadigt ökat sedan slutet av 90-talet, med undantag för en liten svacka under 2009 när världsekonomin var i svaj. Flygplatsen har byggts ut i omgångar och är mer eller mindre under ständig förändring. Landningsbanan har förlängts och nu har man som ensam flygplats i hela Sverige certifierats för att bedriva egen flygtrafikledning.
- Ett steg i en utveckling mot framtiden. Det ger oss högre status och är en bra affär. Att köpa trafikledning är en dyr historia, berättar flygplatsens vd Ralf Lundberg.
Passagerarökning
Totalt 115 miljoner kronor i EU-projekt har investerats i flygplatsen sedan slutet av 90-talet, pengar som det ligger mycket jobb bakom.
- Det tar sin tid att skriva korrekta och ordentliga ansökningar, tid som vi själva investerat från flygplatsens sida, säger Lundberg.
26 november drar chartertrafiken från München, Stuttgart och Hannover igång. Inget nytt, förvisso, men volymen kommer att öka.
- FlyCar och Air Berlin kommer tillsammans att ha fyra maskiner som kommer hit varje måndag och fredag, säger Lundberg.
Man räknar med en 15-procentig passagerarökning. Alltså dags att se över interiören. Igen.
- Resenären vill ha så kort tid som möjligt från att man anländer till flygplatsen till dess att man checkat in och gått igenom säkerhetskontrollen, därför blir det två nya incheckningsdiskar. Ingen utbyggnad i år dock.
Men hur stora kan man bli egentligen? Kommer passagerarantalet att fortsätta växa?
Scherman och Lundberg siar en fortsatt uppgång för Arvidsjaurs flygplats, man kommer att bli större i takt med biltestindustrins fortsatta utveckling, och får Scherman som han vill kommer vi att behöva åka tåg mellan terminalerna i framtiden.
- Har du sett Frankfurts flygplats någon gång?