Biltestare vill stärka samarbetet
Konkurrensen ökar och lokala testföretag i Arvidsjaur och Arjeplog vill öka samarbetet för att marknadsföra Sverige som vintertestland. - Som testentreprenör måste vi tänka nytt, säger Michael Lindeman, en av cheferna på Icemakers i Arjeplog.
Aktörer inom fordonstestindustrin vill samarbeta för att marknadsföra Sverige som unikt vintertestland. Stefan Oscarsen på Argentis i Arjeplog, Peter Öhman från Test Site Sweden, Per E Lindberg på Saab Automobile och Michael Lindeman vd för Icemakers i Arjeplog. Alla pratade de om öppenhet.
Foto: Joel Gustafsson, Nyheter i Norr
Biltestseminariet i Arvidsjaur avslutades med nya projekt och i paneldebatten lyftes problemet fram.
- Det är brist på samarbete. Allting är så hemligt, uttryckte Stig- Håkan Nilsson, ansvarig för utvecklig av aktiv säkerhet på
Autoliv, en av världens ledande bilsäkerhetsföretag.
Konkurrensen i världen ökar och tillsammans vill fordonstestindustrin öka samarbetet för att marknadsföra Sverige som vintertestland.
- Det har inte gjorts tidigare, säger Michael Lindeman, en av männen bakom testföretaget Icemakers i Arjeplog.
Han representerade SPGA i den avslutande paneldebatten. Branschorganisation för ett tiotal lokala testföretag i Arvidsjaur, Arjeplog, Jokkmokk, Malå och Älvsbyn.
SPGA har ett mål att anställa en representant som kan vara neutral mot företagen och marknadsföra testindustrin i norr, enligt Michael Lindeman.
- Den största faran är att stanna nu och slå sig för bröstet för att vi har varit duktiga i 10-15 år. Vi måste ständigt vara ute för att tala om vår existens.
Måste vintertesta
Testanläggningar i Kina ökar och asiaterna köper upp allt mer företag och kompetens. Indiska och kinesiska biltillverkare närmar sig den europeiska marknaden.
För att klara de hårdare kraven i väst måste de vintertesta sina bilar.
- Tar vi inte vara på det finns det andra marknader, säger Michael Lindeman.
Redan i dag finns dessa budgetbiltillverkare från Asien här uppe, men de samarbetar med komponentföretag som Bosch och Continental, enligt Michael Lindeman.
- De är inte mogna att genomföra vintertest på egen hand än.
Marknadsföring
Sverige måste genom marknadsföring sticka ut som världsledande inom vintertest för att behålla nuvarande kunder och hitta nya.
- Som testentreprenör måste vi tänka nytt med större teknologiskt kompetens i företaget.
Samarbete och marknadsföring är en huvudpunkt, men hemligheter är kärnan inom fordonssekretessen. Testentreprenören Arctic Falls i Älvsbyn summerar en lyckad konferens.
- Vi har konkreta samarbetsprojekt efter möten vi har haft här, säger Jonas Jalar, vd.
Kan ni berätta om något projekt?
- Det går däremot inte.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!