Nyheter i Norr rapporterade i mitten av februari från det möte som hölls i byastugan i Lauker mellan Vattenfall Eldistribution och abonnenterna.
Tjugotre elavbrott mellan oktober och januari hade fått kunderna, hushåll och näringsidkare, att ilskna till och protestera.
Vid det välbesökta informationsmötet berättade Vattenfall Eldistribution om kommande åtgärder som ska rusta upp elnätet.
Slipper avgift
Kunderna fick även löfte om att Vattenfall Eldistribution skulle titta på hur ofta och hur länge de drabbats av avbrott. Resultatet av den kontrollen blev att elkunderna inte behöver betala abonnemangsavgift för två månader.
- Vi har gått igenom hur det har varit för kunderna i det här nätområdet utifrån det kundlöfte vi har. Vi betalar ersättning till kunderna om de antingen haft ett mer än sex timmar långt avbrott eller om de under en månad har haft fem eller fler kortare avbrott, säger Roger Lindmark, informationsansvarig på Vattenfall Eldistribution.
Han säger att det finns omkring 600 kunder som drabbats och som nu ska kompenseras.
Kompensationen är värd cirka 500 kronor för kunder som har 16 amperes huvudsäkring.
- Självklart kommer det att kosta oss pengar. Kundlöftet är ett bevis på vår ambition och vi använder det också internt i vårt kvalitetsarbete för att höja oss själva. Ersättningen till kunderna bokförs väldigt tydligt, säger Roger Lindmark.
Vattenfall Eldistribution har beslutat att bygga om elnätet i området för nio miljoner kronor.