2018 höjdes portot från sju kronor till nio kronor. Från och med 2020 blir det ytterligare två kronor dyrare. En höjning på totalt 57 procent på två år.
– Den svenska samhällsutvecklingen påverkas starkt av digitaliseringen. Sedan millennieskiftet har över hälften av de fysiska breven övergått till digital kommunikation, och det finns inga tecken på att volymminskningen kommer avstanna, säger Annemarie Gardshol, vd för Postnord Sverige i ett pressmeddelande.
Efter årsskiftet höjs även portot för utrikesbrev från 21 kronor till 22 kronor. Postnord kommer också att se över prissättningen för övriga delar av brevverksamheten som inte omfattas av prisregleringen på porto.
– Till skillnad från postoperatörer i många andra europeiska länder får vi inget statsstöd för postservicen och när brevvolymerna faller behöver vi kompensera för våra ökade kostnader per utdelat brev. Jag har full förståelse för att denna portohöjning kommer att påverka de som skickar många brev, säger Annemarie Gardshol.
Hon understryker ändå att Sverige har ett relativt billigt porto.
– Det är viktigt att påpeka att även efter den här portohöjningen har vi lägst porto i hela Norden.
Fram till den 1 januari 2018 skulle Postnord dela ut 85 procent av breven över natten. Nu är kravet att 95 procent av alla brev ska vara framme efter två dagar.
Vid årsskiftet 2017/2018 upphörde även möjligheten att skicka så kallade ekonomibrev.