KO avvaktar i BIG-härvan

KO, Konsumentombudsmannen, har inte gett upp hoppet om att konsumenterna i den så kallade BIG-härvan ska få tillbaka sina utlovade pengar. Men ännu har KO inte lyckats.

Nyheter2006-03-29 00:00
Det har nu gått fyra år sedan pengarna skulle ha betalts tillbaka. KO kallade därför nyligen företaget, försäkringsmäklaren och revisionsbolaget till ett möte.

KO:s mening inför mötet var att de tre aktörerna tillsammans borde bidra till att infria löftena till konsumenterna när inte försäkringsbolaget IOMA på Isle of Man gör sitt och betalar ut ersättningen.

Någon frivillig lösning gick dock inte att nå vid den överläggning som hölls på Konsumentverket.

Företrädarna för de inblandade - företaget BIG, försäkringsmäklaren L-E Gefwert samt revisionsbolaget Öhrlings Pricewaterhouse Coopers - var alla avvisande på denna punkt, rapporterar Konsumentverket-KO i ett pressmeddelande.

Formella brister

KO hävdar att samtliga, även försäkringsmäklaren och det intygande revisionsbolaget, har ett ansvar för att lösa tvisten. Försäkringsmäklarens arbete har varit behäftat med formella brister, vilket lett till betalningsinvändningar från det utländska försäkringsbolaget IOMA.

För närvarande pågår en process mellan BIG och försäkringsbolaget, där sakfrågorna ännu inte har kommit upp, eftersom det först måste avgöras i vilket land tvisten ska prövas.

KO avvaktar

- Konsumenternas anspråk måste tas tillvara på annat sätt om inte tvisten kan prövas i Sverige. Vi avvaktar tills vidare domstolsbeslut om var prövning kan ske, säger Marianne Åbyhammar, ställföreträdande KO.

Bakgrunden till BIG-härvan är att företaget i en reklamkampanj för 14 år sedan gick ut med löftet: "Köp i dag, pengarna tillbaka om tio år." Det enda konsumenterna skulle behöva göra var att skicka in ett "återbetalningscertifikat" samt uppfylla vissa villkor.

Efter tio år återkom fler konsumenter än företaget räknat med.

BIG hade återförsäkrat sig hos IOMA, som emellertid vägrar att stå för utbetalningarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om