En lågspänningsledning skadades när Pite energi röjde skog i Arnemark den 16 november 2015. Det oupptäckta felet fick till följd att elleverantören matade in 400 volt i Kjell Grandins fritidshus.
Elpannan, kylen, frysen, ugnen, spisfläkten och 19 lampor gick sönder av den höga spänningen. Kjell Grandin tvingades köpa ny utrustning för 53 000 kronor, men på grund av åldersavdrag fick han endast 15 000 kronor i ersättning från sitt försäkringsbolag. Pite Energi gick med på att betala självrisken på 10 000 kronor. Resterande 28 000 kronor fick Kjell Grandin stå för själv.
– Det är helt otroligt att jag måste stå för den största kostnaden när jag inte har gjort något fel, sade Kjell Grandin till PT den 20 april.
Fastighetsägaren anmälde Pite energi till Allmänna reklamationsnämnden med förhoppningen att få tillbaka de 28 000 kronor han har lagt ut. I ett beslut från den 24 oktober konstaterar ARN att det är utrett att Pite Energi orsakat skadorna på anläggningen och att bolaget därmed är skadeståndsskyldigt gentemot Kjell Grandin.
Pite energi har betalat självrisken efter rekommendation från sitt försäkringsbolag, men ARN konstaterar att den bedömningen inte behöver stämma överrens med en skadeståndsrättslig bedömning.
”För att det ska vara möjligt att göra en fullständig och rättssäker bedömning krävs enligt nämndens bedömning ytterligare underlag i form av närmare uppgifter om vad som skadats, försäkringsvillkor med mera. Det torde också krävas ett sammanträde med parterna för att reda ut tvisten”, skriver ARN.
Enligt ARN kan inte det göras inom ramen för nämndens arbetsform som bygger på ett skriftligt och förenklat förfarande. Det innebär att ärendet avvisas och att ARN inte tar ställning till Kjell Grandins krav.
– Allmänna reklamationsnämnden säger att Pite energi är ansvarig för händelsen. Man tycker att vi ska ha ett möte och komma överrens, säger Kjell Grandin till PT.
Med anledning av beslutet kontaktade Kjell Grandin Pite energi för att boka in ett möte. Då svarade elnätschefen Jörgen Andersson Strand att Pite energi beklagar det inträffade men anser härmed att ärendet är avslutat.
– De vill inte ha något möte och jag tycker det är väldigt nonchalant mot en kund, säger Kjell Grandin.
Jörgen Andersson Strand kommenterar ärendet i ett sms till PT.
– Försäkringsbolagen har hanterat ärendet enligt gängse rutiner samtidigt som Allmänna reklamationsnämnden har beslutat att inte pröva ärendet. Pite energi beklagar det inträffade och anser härmed att ärendet är avslutat.