Påsken för näringsidkarna är som julafton för små barn. Men så visar det sig att tomten inte kan öppna säcken och åker tillbaks till Nordpolen.
Samma besvikelse som barnen då skulle känna, känner näringsidkarna när inte datakommunikationen räcker till och kortläsarna och tankautomaterna slutar fungera.
För näringsidkarna är påsken den tid då en stor del av årsinkomsten räddas. Kunderna och varorna finns, men så visar det sig att handlarna inte kan ta betalt.
Kortläsare och tankstationer fungerar inte. Kapaciteten på datanätet är för låg.
70 procent
– Jag skulle tro att vi tappar 70 procent av de intäkter vi skulle ha kunnat ha en sån här dag som påskafton, sa Robert Lidström som driver Sandvikens Fjällgård tillsammans med sambon Gunnel Forsberg.
Terje Johansen på Camp Polcirkeln är lika frustrerad.
– 95 procent av alla som ska tanka och handla vill betala med kort.
Camp Polcirkeln och Vuoggatjålme fjällgård har dock en liten fördel framför anläggningen i Sandviken. De har kvar en så kallad fast analog telefonförbindelse som det går att köra datatrafik på. Om än det går långsamt. Björn Helamb i Vuoggatjålme är orolig för framtiden. Telia har nämligen sagt upp avtalet för den fasta linjen. Och då blir det för Vuoggatjålme som det har blivit för andra näringsidkare i glesbygden som blivit utan fast telenät. När det är lite folk i område fungerar det klanderfritt. När det blir turistinvasion fungerar ingenting.
– Cash is king, säger Linda Sandlund som jobbar i affären på Polcirkeln då någon betalar med pengar.
Kortläsaren tar så lång tid på sig att det blidas köer, köer och åter köer. När dessutom den automatiska tankstationen inte fungerar blir det än värre. Kunderna får sin bensin genom att innehavaren Terje Johansen står vid pumpen, och för varje kund som tankar stoppar han in sitt privata kort. Sedan får kunden gå in och betala via det låååååångsamma systemet.
Systemet dör
– På morgonen när gästerna vaknar och börjar använda telefoner och datorer dör systemet. På dagen när folket är på fjället fungerar det. Men när de kommer på aftonen och ska handla och tanka, ja då fungerar nästan ingenting, säger Johansen.
Robert Lidström funderar om det inte går att ställa skadeståndskrav på Telia för utebliven handel.
– Telefontrafiken prioriteras före annan datatrafik, och det innebär att vi bara kan ta betalt av kunder som har lösa pengar. Andra får vända.
Robert Lindström vet att Telia lovat att bygga ut datanätet, men inte förrän sommaren 2015.
– Vi har ju en påsk till innan dess. Problemet borde gå att lösa, nätet borde kunna förstärkas, tycker Lidström.