– Vårdnadshavare till barn i Adolfström och Gautosjö hörde av sig till kommunen vid höstterminens början. Man belyste då det faktum att det fanns en planerad avstängning av Dainakbron, och efterlyste rimliga lösningar för skolskjutsen. Föräldrarna fick då till svar att inga förändringar av tidtabellen var planerade, men att utbildnings- och kulturchefen Fredrik Westerlund skulle fortsätta föra dialog med länstrafiken och entreprenören.
Så den 15 oktober kom beskedet att Dainakbron skulle stängas med omedelbar verkan. Besiktningen av bron visade att den inte längre var säker att trafikera. Då förlängdes både rutten och restiden för skolskjutsbarnen från Adolfström från det tidigare cirka en timme per väg, till idag lite drygt 1,5 timme.
Efter brostängningen får barnen åka först från Adolfström till Laisvall, vidare till Korsträsk, och sedan tillbaka till Laisvall igen, för att fortsätta mot Arjeplog.
"En extra sträcka på cirka 3,5 mil och en restid på totalt 1,5 timme per väg. I nuläget spenderar barnen tre timmar per dag på bussen, det blir 15 timmar i veckan. Barnen som åker från Gautosjö och Adolfström är i åldrarna 6–11 år. Dainakbron ska enligt uppgift vara stängd under flera år, och vi anser att det är helt orimligt att barnen ska fortsätta åka den extra sträckan som de gör i nuläget!, skriver vårdnadshavarna i ett brev till kommunen.
Anders Marklund, pappa till två barn i Gautosjö, berättar att man själva börjat hämta och lämna barnen ett antal dagar i veckan.
– Det blir väldigt långa dagar för barnen annars. Den yngsta går i ettan.
Fredrik Westerlund säger att man har ett avtal med länstrafiken, och att länstrafiken levererar skolskjuts via en underentreprenör.
– Jag kan förstå att man tycker att det tar för lång tid. Vad som är aktuellt nu är att länstrafiken håller på att utreda och utvärdera situationen. Initialt tänker man använda sig av Flukavägen för att se hur det fungerar. Parallellt med det tittar man på en trafikomläggning, som enkelt förklarat går ut på att Adolfström/Gauto-linjen går via Laisvall ut på Silvervägen och ner till Arjeplog, utan omvägen via Korsträsk.
– Personligen tycker jag det känns intressant att titta på en trafikomläggning, det känns som vägen att gå, men jag har respekt för att länstrafiken vill utvärdera det ordentligt med sina leverantörer.