Länstrafiken tittar på en trafikomläggning

Kanske kan skolskjutsbarnens långa resor vara räknade. Länstrafikens trafikutvecklare säger att en omläggning kan vara på gång.

Flukavägen - köra eller inte köra? Länstrafiken håller just nu på med en utvärdering av rutten, som mycket väl kan sluta i en trafikomläggning, säger trafikutvecklaren Lars Hedalm. (Arkivbild)

Flukavägen - köra eller inte köra? Länstrafiken håller just nu på med en utvärdering av rutten, som mycket väl kan sluta i en trafikomläggning, säger trafikutvecklaren Lars Hedalm. (Arkivbild)

Foto: Sofie Abrahamsson

Arjeplogs kommun2019-12-05 14:33

Det var när Dainakbron plötsligt stängdes i början av oktober som länstrafiken ställdes inför andra förutsättningar. Bron bedömdes under en besiktning inte vara säker att trafikera, när flera vajrar var i dåligt skick.

–  Det blev en väldigt abrupt stängning och vi började genast föra diskussioner med kommunen och entreprenören hur vi skulle lösa detta på bästa sätt. Samtidigt som det hände gick Trafikverket ut med att man tänkte ordna en alternativ resväg, Flukavägen, och att förstärkningsarbeten skulle påbörjas under hösten, säger länstrafikens trafikutvecklare Lars Hedalm. 

Man tittade på kilometerantalet på rutten Adolfström-Arjeplog och konstaterade att resvägen skulle bli något längre via Fluka.

– Och längre är förstås aldrig bra, men samtidigt resonerade alla parter som så att det kunde vara värt ett försök nu när Trafikverket ändå var igång med förstärkningsarbetet av vägen.

De nya förutsättningarna ledde till att busslinjen som går från Adolfström till Arjeplog började köra en omväg på cirka 3,5 mil via Korsträsk för att plocka upp skolbarn. Något som vårdnadshavare till skolbarn i Adolfström och Gautosjö tyckte blev oacceptabelt lång restid, totalt drygt 1,5 timma enkel väg mot för den tidigare dryga timmen. 

Lars Hedalm säger att försöket med att trafikera Flukavägen kommer pågå fram till nyår.

– Sen utvärderar vi. Ser vi att det funkar finns ingen anledning att inte fortsätta så, men fungerar det inte finns en plan B –  alltså en trafikomläggning som innebär att Adolfströmlinjen kommer gå raka spåret via Laisvall till Arjeplog, precis som innan brostängningen, och att vi hittar en annan lösning för Korsträsk. Flukavägen har precis öppnat, och ännu har jag inte hunnit få någon återkoppling från entreprenören om hur det går, om man ens hunnit böja köra den vägen.

Till saken hör dock, att Flukavägen ska ses som en provisorisk lösning i vinter, när planen är att vägen kommer stänga när tjälen går ut backen, och det för att den troligtvis inte kommer bära särskilt bra upptinad när den ligger i ett vattensjukt område. Sedan finns planer på ytterligare förstärkningsarbete av Flukavägen under sommaren, men i vilken omfattning det blir är ännu inte klart. 

– Och är det så ligger ju närmast till hands en trafikomläggning, och det ska bli troligtvis kunna börja tillämpas redan efter nyår, säger Hedalm. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!