Sveaskog menar å sin sida att om man som markägare ska behöva tåla att någon tar din mark i anspråk utan att betala för sig, kullkastas hela principen om äganderätt. Biltestbolagen pekar på en på sedvana grundad rätt. Sture Lestander, som är ordförande för branschorganisationen SPGA, sa till Nyheter i norr förra veckan att han är förvånad över Sveaskogs agerande.
– Allt började för 40 år sedan med en upplogad raksträcka på Hornavan där man ville kunna landa mindre flygplan. Ingen hörde av sig då och ville ha betalt, men det gör man nu.
– Det vore en sak om man kunde påvisa att vår verksamhet leder till någon skada, men det kan man inte. Då menar vi att vi inte heller har något att betala för.
Torsdag möttes alltså parterna för en muntlig förberedelse i Luleå tingsrätt. Advokaten Nils Rinander som företräder Arjeplogsföretagen berättar att det var en relativt kort session.
– Det tog ungefär två timmar. Det som hänt är att båda parter fått bena ut och tydliggöra sina ståndpunkter. Det är också tydliggjort vilken bevisning som kommer åberopas, men i det här fallet var det inte så mycket att tillägga. Det låter som att man kommer att kunna hålla huvudförhandlingen i höst. Senare delen av september eller början av oktober.
Hur tycker du chanserna ser ut för Arjeplogsföretagen?
– Jag tror på mina huvudmäns sak och tycker att de borde ha rätt, men jag tar ingenting för givet. Vi kommer att få räkna med att argumentera för vår sak. Det finns inga liknande fall så det är svårt att sia om vad utfallet blir. Det blir domstolen som avgör, men jag tror att fallet har god chans att gå hela vägen till högsta domstolen.
Sture Lestander tycker det är skönt att processen är igång.
– Vi får hoppas att det kommer ett avgörande redan i höst så att vi kan få slut på den här diskussionen, säger han.
Alf Sundström, Cartest AB, säger att frågan kommer att få principiellt stor betydelse om rätten beslutar till Sveaskogs fördel.
– Allt som kan räknas som kommersiell verksamhet ingår ju i det här målet som vi står som frontfigurer för. Rennäringen? Fisketävlingar? Skoterguidning? Det handlar om principer, säger Sundström.
Viveka Beckeman, chefsjurist på Sveaskog, säger att Sveaskog gärna vill upplåta marken för isbaneverksamhet men att företaget vill reglera rätten i avtal.
– Det Sveaskog vill få fastlagt är, att en markägare har rätt att bestämma över vilken verksamhet som ska utövas på den egna marken i den utsträckning verksamheten går utöver allemansrätten eller annan rätt. Varken skoteråkning eller rennäringsrätten omfattas av ett avgörande i det här målet.