Hur ser Fly Lapland på att Nextjet inte har total koll på underleverantörernas säkerhetsföreskrifter?
– Vi pratar ju med Nextjet kring de här frågorna, men hur vi diskuterar de här sakerna håller vi mellan oss.
Visste ni inte i augusti att Estonian Air var konkurshotat?
– De hade ju ett hot från EU på sig att det skulle komma en dom, men hur den domen skulle se ut visste ju ingen förrän den kom.
I augusti sa du att ”Estonian airs trafik kommer inte att vara helt felfri, störningar kommer vi att få. Men vi lovar att bli bättre att ta hand om våra passagerare om störningar uppstår.” Hur ser du på det idag?
– Där har vi en bit kvar.
Det känns lite diffust var ansvaret ligger idag. Det virtuella flygbolaget finns står inte med på flygbiljetter och det finns ingen hemsida. Vilken roll har Fly Lapland?
– Fly Lapland finns egentligen inte som resebolag utan det är en lokal partner till Nextjet som utför trafiken. Så Nextjet är den stora motparten vad gäller biljetter, flyg, säkerhet och alltihop. Det är de som är flygbolaget.
Vad är skillnaden mot tidigare?
Som det nu är så är det egentligen ingen större skillnad. Det var ju tänkt att det skulle bli det, men som det är nu är det ungefär samma som tidigare.
Kommer detta vara löst till 6 december?
– Nja, vi siktar på att ha en bättre lösning till dess men det är fortfarande en massa praktiska problem med det, men vi jobbar rätt hårt med att lösa det. Ibland går det bra, ibland går det dåligt.
Ni har inte haft någon vidare flygande start. Hur har det gått så här långt med flyglinjen?
Nej vill man vara lite lustig så kan man säga att det har inte varit någon flygande start. Det stämmer.