Var utan mobiltäckning i åtta timmar

Under det tio timmar långa strömavbrottet i Arjeplogsfjällen försvann även mobiltäckningen. "Det är beklagligt att det inte fungerar att ringa 112 om det skulle inträffa en olycka", säger Johan Sandlund vid Camp Polcirkeln.

Enligt Johan Sandlund, som driver Camp Polcirkeln, var mobiltäckningen borta i åtta timmar. (Arkivbild)

Enligt Johan Sandlund, som driver Camp Polcirkeln, var mobiltäckningen borta i åtta timmar. (Arkivbild)

Foto: Sofie Abrahamsson

Arjeplog2021-01-20 20:30

Strömavbrottet drabbade 151 kunder i Arjeplogsfjällen på måndagskvällen. En av dem är Johan Sandlund som driver Camp Polcirkeln tillsammans med sin fru Linda. När strömmen försvann var det 31 minusgrader. Strömavbrottet i sig var inget problem, berättar han, men efter några timmar försvann mobiltäckningen och möjligheten att larma vid en eventuell nödsituation.

– Nu är det inte så mycket folk här, men det kan hända att någon behöver ha tag på en ambulans eller brandkåren. Det kan ju till exempel hända en olycka efter vägen, säger han.

Enligt honom var mobiltäckningen borta i åtta timmar.

– Det känns inte bra. Nu har vi lite turister, men hade det varit på en helg så hade det kanske varit fler. De kör skoter på kvällarna och beger sig ut för att fiska tidigt på morgonen, men händer det något är det ingen som kan bli nådd.

Han säger också att om någon kör i diket eller om bilen strejkar behöver man kunna ringa.

– Eller om grannen halkar och slår sig och ska ringa efter hjälp. Det behöver inte vara så drastiskt det som händer.

När de har varit utan mobiltäckning tidigare har han åkt fyra mil för att kunna ringa, men när det är över 30 minusgrader kan det vara problem att starta bilen.

Varken Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, eller Joel Ibson, från presstjänsten hos Tele 2, kan se att det har varit störningar i mobilnätet under den aktuella tidpunkten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!