Turismen i Arjeplog slår rekord

Besöksnäringen i Arjeplog slår nya rekord. 2018 var den kommersiella omsättningen inom logi och dagsbesök den högsta någonsin med 258 miljoner kronor.

(Arkivbild)

(Arkivbild)

Foto: Bertil Sundkvist, Nyheter i Norr

ARJEPLOG2019-08-28 20:30

Det är en fördubbling sett över den senaste tioårsperioden.

– Inte så pjåkigt i lilla Arjeplog med 2 800 invånare. Det ser även ut som om trenden håller i sig under 2019. Vi har våra driftiga företagare att tacka för den positiva utvecklingen, säger Anna-Lena le Goascogne som är destinationsutvecklare på näringslivsbolaget Argentis.

Under samma tioårsperiod har antalet gästnätter i Arjeplog ökat med drygt 50 procent. Att omsättningen ökar i en snabbare takt än antalet gästnätter visar på att besökare spenderar mer pengar än tidigare.

– Går det bra, och till och med riktigt bra, för våra besöksnäringsföretag så är det positivt för näringslivet i stort. Det spiller över på andra företag, inte minst genom en ökad attraktionskraft. Ett kvitto på att andra har upptäckt det vi vetat länge, att Arjeplog är en fantastisk plats, säger Lotta Lestander, näringslivssamordnare på Argentis.

I Arjeplog har man en lång tradition av stark besöksnäring på vintern, då kommunen är världscentrum för test av fordon i kallt klimat. Men destinationsutvecklare Anna-Lena le Goascogne berättar att sommarsäsongen är på stark uppgång.

– Vi ser en uppåtgående trend av besökare sommartid. I dag finns det allt mer aktiviteter som erbjuds, från det traditionella fisket till bokningsbara turer och upplevelser.

Under 2018 inbringade besöksnäringen i Arjeplog 28,8 miljoner kronor i skatteintäkter till kommun och landsting. Något som glädjer många, bland annat Arjeplogs kommunalråd Britta Flinkfeldt.

– Vi har länge vetat att besöksnäringen är och måste vara Arjeplogs paradgren. Vi behöver öka omsättningen under sommarhalvåret för att kunna matcha vinterns fullbelagda hotell och kunna ta ytterligare steg framåt. Under ett antal år har vi satsat tid och pengar tillsammans med Swedish Lapland Visitors Board och vi ser att satsningen ger frukt, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!