Elbilar och infrastrukturen kring elbilar kom att diskuteras en hel del under den första dagen av två biltestseminariedagar i Arjeplog.
En tankstation för snabbladdning av elbilar demonstrerades på Icemakers testanläggning. Åke Liedgren från Park & Charge berättade om anläggningen som är mobil.
Fler elbilar i Norge
I Sverige har 150 elbilar inregistrerats i år.
- Det finns egentligen fler tankställen än bilar, sa Liedgren och berättade att det redan finns 8 000 elbilar i drift i Norge.
Jenny Miltell från ABB presenterade ABB:s verksamhet med laddstationer i olika delar av världen.
Hon framförde en positiv tro på elbilar men i avsaknad av tillräckligt många tankställen, är det kombination med el/diesel/bensin som kommer att gälla.
Simulator vanligare
Jan Gååste som representerade österrikiska komponenttillverkaren AVL förklarade att mer och mer utveckling sker i simulatorer.
- Men det är så många modeller som ändå ska testas på väg. Behovet av biltestverksamhet kommer att finnas kvar och till och med öka, sa han.
Lars Andersson från Volvo sa att utvecklingstiden för en ny Volvo har halverats och att man tack vare riggar och simulatorer kan göra tester oavsett årstid.
- Men volymen tester kommer inte att minska, de blir bara effektivare.
Andersson visade också bilder från Volvos tester i värme i Death Valley i USA.
Framåttänkande
Seminariet arrangeras av Luleå tekniska universitets kompetenscenter CASTT, Test site Sweden och Swedish proving Ground association.
Från universitet medverkade bland annat forskaren Johan Casselgren som berättade om Road eye sensor, en mätutrustning som läser av vägbanans beskaffenhet.
Professor Christian Berggren från Lindköpings universitet manade till framåttänkande.
- Satsa på de nya möjligheterna, elbilar är ännu det lilla, men olika system för lägre bränsleförbrukning är stort.
Och han fastslog:
- Allt måste testas, givetvis under vinterförhållanden. Under första seminariedagen redogjorde Linus Pröjtz och Ruben Börjesson från Teknikens Värld hur de gör tester för tidningens räkning.