Testbolagen tar strid om vattenrätten

Frågan om vem som äger rätten till vattnet där biltestbanorna plogas upp har varit aktuell tidigare, men aldrig så het som den är nu. ”Mest förvånade är att det är ett statligt helägt bolag som stämmer oss” säger Alf Sundström, vd för Cartest AB.

ARJEPLOG2016-05-20 13:07

Alla representanter från biltestbolagen hade inte möjlighet att träffa Nyheter i norr under fredagen, men alla fyra är eniga i frågan.

– Vi strider för samma sak, säger Håkan Ederlöv, Galtis AB.

Han är övertygad om att om det här hade hänt för 35 år sedan, hade inte branschen sett ut som den göri dag. Alf Sundström håller med.

– Det hade med största sannolikhet runnit ut i sanden om vi hade behövt gå i strid för att få ploga isarna.

Frågan omvattenrätten har varit på tapeten ett antal gånger tidigare, men aldrig gått så långt som nu. Alf Sundström är förvånad.

– I alla länsplaner och i alla statliga utredningar som gjorts, slår man fast att biltestnäringen är något man ska satsa på. Man säger att den är extremt viktig för Norrbottens inland, inte minst för att den skapar arbetstillfällen. Jag hade kunnat förstå situationen om det handlade om privata markägare, men det här är alltså staten som ifrågasätter staten själv. Frågan är om den ena handen vet vad den andra gör. De borde supporta oss istället för att sätta käppar i våra hjul.

Men Alf Sundström och Håkan Ederlöv menar att frågan är större än om biltest­företagen bör betala arvode för nyttjande av isarna eller ej.

– Det här handlar även om renskötsel, om trollingtävlingar, om guidade skoterturer. Skoterleder, säger Ederlöv.

– Allt som kan räknas som kommersiell verksamhet ingår ju i det här målet som vi står som frontfigurer för. Det handlar väl egentligen inte om pengarna, för blir utfallet så att Sveaskog vinner målet är det bara betala, det drabbar i slutänden våra kunder. Det handlar om principer, säger Alf Sundström.

Även ommålet sannolikt kommer att pågå under en lång tid framöver, är man ändå glad att frågan utreds.

– Det är klart, då slipper man ju fundera på vem som har rätt till vad, säger Håkan Ederlöv.

– Och ponerar vi att Sveaskog vinner det här, kommer ju nästa frågeställning: vad är en skälig avgift att ta ut för nyttjande av vattnet? Ska det gälla samma taxa för biltestnäringen som för företagen som livnär sig på turism kopplat till sjöarna, frågar sig Alf Sundström.

Kommunalrådet Britta Flinkfeldt backar upp biltestnäringen.

– Jag vill inte föregå rättsprocessen, men jag kan tycka att det är underligt att staten vill att det satsas på biltestnäringen, samtidigt som de försöker göra det svårare för dem att finnas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om