Sundström bäst i lössnön

André Sundström lärde läxan förra året. Planering av körväg är viktig. Bättre en lång och bra väg runt ett berg än tvärs över. Några måsten: Dryck och energi. Och en såg.– Utan såg hade jag varit kvar i skogen, säger André som på lördagen vann andra upplagan av Motorfist Ride & Seek i Arjeplog.

Vid bakvalet i nordvästra änden av Akkelissjön började äventyret och tävlingen på allvar.

Vid bakvalet i nordvästra änden av Akkelissjön började äventyret och tävlingen på allvar.

Foto: Simon Samuelsson

ARJEPLOG2015-02-07 20:49

Arrangörerna hade satt ett tak på 50 deltagare. Kvällen före kom tre avhopp av norrmän som inte kunde korsa gränsen på grund av ovädret.

– Vi fick tag på två ersättare från väntelistan, så 49 startade, berättar Johan Sadelius, som tillsammans med Joakim Armgren både hittat på tävlingsformen och arrangerar den.

Tuffa förhållanden

I år var det minst sagt tuffa förhållanden. Hur mycket djup och lös snö som helst. 10 kontroller för männen, fem för kvinnorna.

Sex av 46 startande män tog alla tio kontrollerna. Ettan och tvåan i tjejklassen, Mia Andersson, Hammerdal, och Helena Jonsson, Järpen, körde tillsammans och tog två kontroller.

– Vi åker mycket skoter och hade egentligen ingen aning om vad vi förväntade oss. Så här efteråt känns det roligt och det var ett roligt koncept. Men vi skulle ha haft bättre kartor i våra GPS:ar, och så skulle det ha varit bra med lite lokalkännedom, sa Mia Andersson som menade att en spade är bra att ha med.

– Vi satt fast mycket.

Herrsegraren André Sundström från Arvidsjaur poängterar vikten av att inte stressa.

– Man vinner inte mycket med att köra fort på en led. Där passar jag på att vila istället. Istället gäller det att planera. En fastkörning kan ju kosta minst 45 minuter. För att klara vätskebalansen och energiintaget hade André med sig 2,5 liter vatten med snabba kolhydrater samt chokladgodis i form av Snickers.

Tappade bort varandra

André Sundström och kompisen Andreas Lundberg hade en plan att köra tillsammans. Men redan innan första kontrollen hade de tappat bort varandra.

– Jag har sågat hela dagen, jag har nästan nött upp sågen efter alla granar jag hamnat under, förklarade Andreas.

Rickard Åberg var i topp i fjol. I år blev det en 14:e plats och sju kontroller.

– -Egentligen gick det bra med navigeringen och jag var pigg i kroppen. Men jag hade två haverier.

Simon Flinkfeldt, Arjeplog tog andra platsen och Simon Lindahl tredje. De samkörde delvis och hade stor hjälp av varandra då de körde fast.

– Vi var ungefär lika snabba, sa Simon Flinkfeldt som gav nyckeln till framgång i tävlingsformen.

– Det är många moment, man måste kunna navigera, köra skoter och göra bra vägval.

Mats Persson från Storuman som tidigare tävlat i skotercross och enduro gillade tävlingsformen.

– Man vet inte om man klarar av det och visst gör man irrfärder. Men jag var för dåligt rustad då jag inte hade skoterledskartan i GPS:n och så frös slangen till drickat jag hade i säcken.

Fakta Resultat

(Inom parentes antal prickade kontroller) 1) André Sundström, Arvidsjaur (10) 4.40,25, 2) Simon Flinkfeldt, Arjeplog (10) 5.19,51, 3) Simon Lindahl, do (10) 5.20,22, 4) André Dipaolo, Hudiksvall (10) 6.17,19, 5) Jimmy Åkerlund, Sikfors (10) 6.33,52, 6) Roger Bergman, do (10) 6.33,53, 7) Peter Nilsson, Övre Vuolosjärvi (8) 5.17,28, 8) Mats Persson, Storuman (8) 6.14.44, 9) Andreas Lundberg, Arvidsjaur (8) 6.29,59, 10) Johnny Strand, Skellefteå (8) 6.32,33,

11) André Lidman, Boliden (8) 6.42,26, 12) Fredrik Pettersson, Sikfors (8) 6.42.31, 13) Jonny Karlberg, Lycksele (7) 6.01.03, 14) Rikard Åberg, Arjeplog (7) 6.29.46, 15) Ronny Myrvang, do (7) 6.30,59, 24) Mattias Forsell, Skellefteå (4) 6.37.08, 25) David Andersson, do (4) 6.44,18, 26) Joel Westerlund, Arjeplog (3) 5.26.20, 27) Oskar Andersson, Tjärnberg (3) 5.26.21, 32) Kenth Eriksson, Arvidsjaur (3) 6.37,30, 33) Ola Karlberg, Arjeplog (3) 6.44,08, 34) Arvid Grönlund, Boliden (2) 4.43,00, 35) Erik Rundström, do (2) 4.43,05.

Damer: 1) Mia Andersson, Hammerdal (2) 6.02,37, 2) Helena Jonsson, Järpen (2) 6.02,38.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!