Soppatorsk på Camp Polcirkeln

Förr fungerade inte tankstationen på Polcirkeln på grund av överbelastat nät. Nu fungerar den inte på grund av ett ”svajande” 2G-nät. Något som ställer till med stora problem för företagaren Johan Sandlund.

Bemötande. Johan Sandlund är måttligt road över problemen med pumpstationen och Telias nonchalanta bemötande. (Arkivbild)

Bemötande. Johan Sandlund är måttligt road över problemen med pumpstationen och Telias nonchalanta bemötande. (Arkivbild)

Foto: Bertil Sundkvist

ARJEPLOG2016-03-15 11:35

Nyheter i Norr har beskrivit problemen med tankstationen på Polcirkeln ett flertal gånger genom åren. Terje Johansen, som ägde campingen tidigare, slet sitt hår och bedrev en årlig, vårlig kamp med Telia. Problemen kom så snart skoterfolket började dyka upp i trakterna. Sedan årsskiftet har Arjeplogs fjällvärld kunnat börja surfa på 4G-nät, så nu är inte överbelastningen ett problem längre. Men pumpen, den fungerar fortfarande inte.

LÄS MER: Överbelastat datanät saboterar fjällhandeln

– När jag felanmälde första gången fick jag veta att det skulle bero på ett svajande 2G-nät. Att kortläsaren inte hann skicka all information innan kontakten bröts. Man lovade att göra något åt saken och återkomma. Ingen ringde tillbaka och problemet kvarstår, säger Johan Sandlund.

Sandlund ringde tillbaka till Telia och uppgav sitt ärendenummer, och då ville man inte kännas vid problemet.

– Man sa att det ju bara finns tre hushåll uppe i Polcirkeln, hur mycket ska det behöva tankas? Men jag har ju 250 husvagnsplatser som i snitt har 2,5 skotrar per plats. De tankar ungefär nio kubik bränsle på fyra dagar! Hur kan man sitta och säga att det inte finns folk här uppe?

– Jag har sålt elva kubik sedan i onsdags och det rör sig tusentals turister här uppe under påsken.

Som det är nu får Johan Sandlund ha en personal ståendes vid pumpen hela dagarna. Man drar ett speciellt kort som inte behöver någon uppkoppling, sedan får kunden gå in i butiken där man slår in tankningen manuellt och betalar för sig. Inte speciellt tidseffektivt, tycker Johan Sandlund.

– Och det slutar inte där. Det krävs massvis med tid för att redovisa allt ekonomiskt efteråt. Det är ju orimligt att ha någon anställd bara för att kunna sälja bränslet, det är sådan liten avans på den försäljningen så det går ju knappast runt om jag måste ha extra personal. Påsken närmar sig med stormsteg, och för varje dag ökar tillströmningen av kunder som vill tanka.

– Vad har jag för val? Stänger jag pumpen blir det ju ramaskri, säger Johan Sandlund, som anser att bemötandet från Telia är under all kritik.

Telias presschef Irene Krohn beklagar och säger att en tekniker kommer skickas till platsen under tisdagen för att undersöka vad som är fel.

– Vi kan inte se att det finns några störningar, men fungerar inte automaten måste vi undersöka vad som kan ha gått snett.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om