Sommarplaner i mitten av januari

Ibland måste man kanske samlas och utbyta tankar och idéer för att nå ännu högre. Och det var precis vad som hände i helgen i Arjeplog, med sommarturismen i fokus mitt i januari.

Robert Lindström från Sandvken var en företagarna som bjudits in att berätta om deras verksamhet och tänk. "Vår framgångsfaktor är tillgänglighet. Vi är sist och ut först in mot Norge" sade han.

Robert Lindström från Sandvken var en företagarna som bjudits in att berätta om deras verksamhet och tänk. "Vår framgångsfaktor är tillgänglighet. Vi är sist och ut först in mot Norge" sade han.

Foto: Sofie Abrahamsson

ARJEPLOG2013-01-21 06:00

På entreprenören Maria Söderbergs initiativ hade olika företagare som på ett eller annat sätt har med besöksnäring att göra, bjudits in och samlats på Kraja med representanter från Argentis, Biak och Arjeplogs kommun.

Vad är unikt för Arjeplog och hur kan vi framgångsrikt sälja de produkterna? var frågorna som löpte som en röd tråd under lördagen.

- Världens största fjällnära arkipelag, skulle man nog kunna kalla oss med alla sjöar och vattendrag vi har här, sade Ingela Edholm Forsberg, Arjeplogs kommun.

Samtliga åhörare nickade instämmande när kommunalrådet Britta Flinkfeldt Jansson sade att det är viktigt att samlas kring ett koncept.

Bjuda på sig själv
- Det har en stor betydelse för hela kommunen. Visst har vi bekymmer, men det finns möjligheter också.

Anna-Lena Le Goascogne tog oss 20 år tillbaka i tiden, när hon jobbade som sommarvärd på turistbyrån i kanariegul långkjol, vit skjorta och scarfs. När turistbyrån var dit man sökte sig för information.

- Vi var Norrbottens mest välbesökta turistbyrå på den tiden. Vi gjorde så gott vi kunde och jag lärde mig att man med små medel ändå kan ta hand om folk, bara man gör så gott man kan. Erik Forssén, Slagnäs, poängterade vikten med folket i Arjeplog.

- Det kostar så lite att bjuda på sig själv, och du får tusenfalt tillbaka. Arjeplogarna är ett öppet och vänligt folk.

Marknadsföring
Och hans avslutande ord satte nog fingret på varför man träffades på Kraja den här helgen.

- Vi måste alla gå samman och marknadsföra våra kommuner. Gör något där du står! Finns bara viljan och visionen är ingen omöjligt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om