Skoterleder och förbud alltid lika aktuellt

FÄRDLED. Den nya skoterleden över Krappesvare till Nuissa-sjöarna ska märkas upp. Det kan bli en skoterled från Nalovardo i Sorsele till Laisvall. Färdstråket mellan Laisälven och Sädvajaure måste ändras.Vad ska man göra med extrem-maskiner?

Arjeplog2006-01-28 00:00
Samrådsträffen i Arjeplog mellan skoterföreningar, företrädare för turistnäringen, kommun och samebyarna kring skoterfrågor blev ett forum där många frågor väcktes och där några frågetecken rätades ut.<br /><br />Bland annat informerade kommunalrådet Bengt-Urban Fransson om att den nya sträckningen av skoterleden över Krappesvare till Nuissa-sjöarna ska märkas upp provisoriskt i vinter för att permanentas till sommaren.<br /><br />Att det tagit så lång tid att komma till skott förklarade kommunchef Bo Wallin med att man gjort en extra koll om den gamla leden skulle kunna göras säker istället för att anlägga en ny.<br /><br />Grans och Maskaure samebyar har godkänt föreslagen sträckning av skoterleden mellan Nalovardo och Laisvall, men inte Svaipa sameby.<br /><br />På samrådsmötet berättade Svaipa samebys ordförande Leif-Anders Blind om orsaken.<br /><br />- Samebyn vill inte ha leden över fjället Niepsurt. Det blir mer och mer skotertrafik där som inte är befogad.<br /><br />Svaipa sameby har istället föreslagit att leden ska gå över bron i Laisluspen och sedan längs skogsbilvägen mot <br />Lasivallby.<br /><br /><h3>Ökat samråd</h3>Under mötet talade man om ökat samråd, inte minst mellan skoterföreningar och samebyar, utan kommunal inblandning. Och direkt efter mötet satte sig Leif-Anders Blind och ordföranden för Laisvalls skoterförening, Karl-Lennart Lundmark ner för att diskutera Nalovardo-Laisvalleden.<br /><br />- Vi stänger inte dörren för leden men vi har en restriktiv hållning. Vi är rädda att skotertrafiken utvecklas på ett okontrollerbart sätt, sa Leif-Anders Blind.<br /><br />Innan Lundmark och Blind reste sig från förhandlingsbordet hade de några alternativ som skulle studeras vidare.<br /><br />Thomas Westerlund, Jäckvik, påpekade vikten av att få till stånd en led till Gaisatjsjöarna intill Peijlekaise nationalpark och Arnold Sundqvist ville ha en ändring av leden mellan Laisälven och Sädvajaure. Den går på sådana ställen där det är omöjligt att preparera.<br /><br /><h3>Problem kan lösas</h3>Vidare konstaterade mötet att leden till Sulitjelma i Norge kommer att vara öppen i vinter.<br /><br />Under mötet framkom det tydligt att många problem kan lösas genom att dialogen hålls levande. Björn Helamb i Vuoggatjålme berättade om överenskommelsen med Semisjaur-Njargs sameby om färdstråk och gränser för skoterförbud. Och han berättade om arbetet som läggs ner för att få skoteråkare att respektera förbud.<br /><br />Men respekten för skoterförbud är inte stor, det konstaterade bland annat Kjell Johansson i Adolfström. Och en grupp utpekades särskilt, de skoteråkare som skaffat sig extrem-maskiner med högkamsmattor med tio centimeter höga kammar.<br /><br />- De som kommer med sådana maskiner kommer inte för att köra förståndigt, och då hjälper det knappast med information.<br /><br />Thord Westerlund i fjällsäkerhetskommitten menade att böterna för att köra inom skoterförbudsområden är för låga.<br /><br />- Skoteråkarna tycker att de kan köra, betala böter och sen fortsätta.<br /><br />Björn Helamb menade att en extreme-skoter stör mer än 100 vanliga.<br /><br />- Vi borde separera avarterna, varför inte börja i Arjeplogs kommun, undrade han<br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om