Skarp kritik mot nya flyglinjen

Tillväxtverket i Arjeplog har beslutat att inte flyga från Arvids­jaur den närmsta tiden.– Vi har bestämt oss på kontoret att vi flyger på annat sätt än med Nextjet. Det är för osäkert helt enkelt. Jag är ju inte flygrädd av mig det minsta, men vid resan i torsdags blev jag det, säger Anders Runnholm, Tillväxtverket, som riktar skarp kritik mot dem som hanterar flyglinjen.

De nio personer som i dag arbetar på Tillväxtverket i Arjeplog väljer andra färdvägar. ”Sören Roos sa att de är i ett övergångsskede med en nödlösning på vägen, och det har jag naturligtvis förståelse för, men en nödlösning som jag upplever som direkt farlig är inte acceptabel”, säger Anders Runnholm. (Arkivbild)

De nio personer som i dag arbetar på Tillväxtverket i Arjeplog väljer andra färdvägar. ”Sören Roos sa att de är i ett övergångsskede med en nödlösning på vägen, och det har jag naturligtvis förståelse för, men en nödlösning som jag upplever som direkt farlig är inte acceptabel”, säger Anders Runnholm. (Arkivbild)

Foto: Göran Westerlund

ARJEPLOG2015-12-01 12:18

Den nya flyglinjen mellan Arvidsjaur och Arlanda var tänkt att attrahera fler företag i området, att de istället för att söka sig till kusten skulle flyga från Arvidsjaur, men allt har inte gått som planerat.

– Nu är det så rudimentära säkerhetsgrejer som de helt enkelt skiter i, så jag bedömer att det inte är säkert. I torsdags var jag fullkomligt övertygad om att de skulle ställa ner planet på Stor­gatan i Arvidsjaur. Jag får intrycket att de går ner under molnen för att se efter var de är någonstans och så upprepar de det där tills de verkar veta var de är. Jag vet inte om det är så, men upplevelsen är att det är så. Och då tog jag beslutet att det här får avstås, berättar Runnholm.

Konstiga grejer

Han har flugit ungefär varannan vecka sedan 2011 och menar att det ofta hänt konstiga grejer längs vägen, men att han aldrig varit rädd.

– En kille gick på muggen men kom aldrig ut, så de fick skruva av toalettdörren för att den hade gått i baklås. En gång blev vi stående i Lycksele för att de hade tankat för mycket och då fick de stå och tomköra. Sedan har vi ju buller och sittutrymmen som har varit bisarra helt enkelt. Men det som ska sägas om de tidigare flygningarna det är att jag har aldrig varit rädd, men det har jag blivit nu.

Känner oro

Den senaste tiden menar Runnholm att det tummats på säkerheten. Bland annat har han sett personer som använt sig av mobiltelefon utan att någon reagerat särskilt mycket. Skillnaden är stor nu jämfört med innan Fly Lapland.

– Det är en skarp skiljelinje där, det är inget snack om det. Det är egentligen en kedja av vad jag skulle kalla direkt inkompetens som gör att det blir extremt osäkert, säger han. Ytterligare en aspekt är att han köpt biljett av Nextjet, men att flygningen utförts av en underleverantör.

– Och de gjorde ett katastrofalt jobb. Så det är ett ganska långt led ifrån den Nextjetflygning som jag har beställt.

Eftersom Runnholm jobbar med hela Sverige som arbetsplats och är beroende av en fungerande infrastruktur känner han en oro inför sitt arbete.

– Jag är så lyckligt lottad att kunna ha det här jobbet och kunna bo i Arjeplog. Det är en sådan fantastisk kombination.

Konsekvenser

Och att det ska sättas på spel för att några rent ut sagt klantskallar sköter flygtrafiken det är inte acceptabelt.

Förutom för sin egen del uttrycker han också tveksamhet om att flyga biltestare på det här sättet. Han menar att det är dålig reklam för regionen och att undermåliga resmöjligheter kan få stora konsekvenser för testindustrin.

– Detta framstår som totalt inkompetent och dessutom väldigt obrytt, säger Runnholm.

Sören Roos, som arbetar med det virtuella flygbolaget Fly Lapland, har varit i kontakt med Anders Runnholm.

– Han var tydlig med att det här var tillfälligt och att de jobbar på det, och det är jag helt övertygad om att det gör. Sedan när det kommer igång igen trafik som är människovärdig så kommer vi givetvis att ompröva, men till dess så är det andra vägar som gäller.

Gällande flygsäkerheten har han också fått besked från Nextjet, via Sören Roos, att de inte har någon aning om vad det danska flygbolaget tillämpar vad gäller mobiltelefonanvändning på flygplanen.

– Jag finner det högst anmärkningsvärt att det bolag jag köper tjänsten av, inte har total koll på vilka säkerhetsföreskrifter som eventuella underleverantörer tillämpar. Om något styrker detta mig i min uppfattning att resorna i nuläget inte genomförs under acceptabla förhållanden.

FAKTA Detta har hänt

27 augusti: Presskonferens i Gällivare. Det virtuella flygbolaget AG Travel/Fly Lapland presenteras. Företagare i Arjeplog, Arvidsjaur och Gällivare ska fixa den nya flyglinjen Gällivare-Arvidsjaur-Arlanda. Detta för att få bättre kontroll på flygtider, priser och service. Operativ part ska vara Estonian Air, med start 26 oktober. Nextjet ska då lägga ner då de inte håller för konkurrerande jetplan.

28 augusti: Förvirring kring personal till den nya flyglinjen. Nextjets personal i Arvidsjaur riskerar att bli arbetslösa. Ingen personal har ännu rekryterats.

Oktober: Veckan innan starten för nya flyglinjen ställs samarbetet mellan Estonian Air och Fly Lapland in. Detta då Estonian Air inväntar en dom som kan leda till konkurs. Med kort varsel förhandlas nytt avtal med Nextjet, som därmed blir kvar på sträckan.

Oktober: Det visar sig att Nextjet blir kvar på sträckan, men de leasar jetplan från Estonian Air.

9 november:Estonian Air går i konkurs. Det leasade flygplanet dras in från Nextjet, som måste ordna annat plan. Planen är mindre och alla passagerare som bokats till Estonians jetplan ryms inte och nödlösningar ordnas.?

26 november:Tillväxtverket i Arjeplog beslutar att avvakta vidare resor med Fly Lapland och Nextjet från Arvidsjaur. Detta då de upplever bristande säkerhet och kompetens i dagsläget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!