SJ:s miss blev dyr för Johan

Snökaoset i södra Sverige drabbar inte bara dem som bor där, det vet Johan Löfbom från Arjeplog. SJ:s dåliga information kostade honom och hans vänner 3 000 kronor per person.- Jag är otroligt arg just nu.

Johan Löfbom och kompisen Matilda Sundström på flygplatsen i Göteborg.

Johan Löfbom och kompisen Matilda Sundström på flygplatsen i Göteborg.

Foto:

ARJEPLOG2010-12-24 06:00

I två månader har Johan Löfbom och ett antal norrlänningar jobbat på julmarknaden på Liseberg i Göteborg. Hemresan med tåg har varit bokad sedan länge. Och lika länge har oron funnits där.

- Tänk om tåget inte går, tänk om tåget inte går. Och plötsligt får man veta att det blir precis som man befarat, säger Johan Löfbom över telefonen från Göteborg.

Hade ingen aning
Efter ett tips om att tåget från Göteborg till Stockholm skulle vara inställt tog han snabbt kontakt med SJ:s informationstjänst. Men det visade sig att Johan visste mer än personen i andra änden av luren.

- Han hade ingen aning om att tåget var inställt, men efter en stunds knappande på datorn bekräftade han det jag redan visste.

Johan Löfbom ringde direkt vidare för att kolla om det fanns flygbiljetter att boka. Det fanns det. För 3000 kronor per person enkel väg. Men han ville inte chansa och kanske inte ta sig hem på julafton, så han bokade sex biljetter till sig själv och sina kompisar.

Dålig information
Vad informatören glömt att säga var att ett X-2000-tåg var insatt som ersättning till Stockholm och att tåget från huvudstaden skulle rulla upp mot Norrland som vanligt.

- Det känns förjävligt. Informationen var jättedålig och flygbiljetterna är såklart inte ombokningsbara, säger Johan Löfbom.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om