Arjeplogs kommuns utvecklingsenhet jobbar med att ta fram en varumärkesplattform och ett gestaltningsprogram. Projektet finansieras genom bygdemedel och anslag från Framtidsbanken.
På onsdagen presenterades en del tankar och förslag.
–Vi har tittat på brister och styrkor, förklarade Mats Öhman.
Öka värden
Det hela handlar om att forma mål för framtiden som ska kunna ingå i detaljplaner och planeringar. Och att det syftar till Arjeplog ska tjäna på det.
–Målet är att öka kommunens värden och att besökare ska få en tydligt och enhetlig bild av Arjeplog.
Öhman menade att torget är olyckligt och ointressant som det ser ut i dag. Storgatan är ett ointressant stråk. Hornavanskolan har en stor och ful parkering. Det finns inget som bromsar in turisten. Man ser baksidan av Arjeplog när man passerar Silvervägen. Och Galtis har outnyttjad potential.
Fyr på Galtis
Sen presenterades förslagen om en fyr på Galtis, en blomstrande Storgata, torget som en trolltrumma, Honavanskolans parkering som en oas och hamnen som ett levande ställe med sjöbodar eller små bostäder.
Industridesignern Olle Lundberg ansåg att de bärande idéerna till gestaltning är samekultur, fjällnära skärgård och biltestverksamhet.
Starka grepp
Han visade fotomontage på fyren på Galtis, på fotoinstallationer längs genomfarten och ett ljusfenomen som skulle upplysa en rondell i centrum.
–Jag tror på starka grepp, sa han.
Peter Palmqvist presenterade sedan förslag på en grafisk profil och en varumärkesplattform för kommunen.
–Visionen är att Arjeplog blir världskänt för sin attraktiva livsmiljö och kreativa tillväxt.
Han tyckte att Arjeplogs kännetecken skulle skrivas i ”driftighet, samekultur, teknik och extremt fin natur”.
Billigt och dyrt
Arbetet kommer att fortsätta och innan någon del av projekten sätts i sjön kommer politiska beslut att fattas. Några förslag är rent av billiga medan andra är fantastiskt dyra.