Sandra Ohlsson gick på Hornavanskolan åren 20032006. Hon återvände 2009 för att arbeta som informatör för skolan.
Sedan har hon utbildat sig och när skolan sökte en kommunikatör/ambassadör nappade hon.Hon driver nu kampanjen ”Vi är Hornavanskolan” som via hemsidan www.hornavanskolan.se ska nå ut till potentiella sökande till utbildningarna.
– Vi gör det genom att nyttja elevernas egna kanaler och breda kontaktnät, säger hon.
– Alla har ju Instagram, säger eleven Ella Karolina Juuso, och berättar att bilderna från Instagram, som ska visas på skolans hemsida, länkas dit via hashtaggen #hornavanskolan.
– Jag tror att jag har länkat minst 100 bilder från fjällvandringen vi gjorde, säger Selim Hjorthall.
Anna Carlsson Skäremo menar att Instagram ger mycket.
– Själv trodde jag ju att Arjeplog var ett ställe mitt i skogen.Bilderna och texterna skapar en positiv känsla.
Mattias Persson tar fjällvandringen som exempel.
– Man tänkte: "Fan va tungt", men skrev hur kul det var.
Och det går igen. Det finns bra och dåliga saker.
– Det finns sprickor i fasaden men den har sin charm, säger Mattias.
Kampanjen ”Vi är Hornavanskolan” har bara startat. Om bollen rullar rätt och elevernas positiva attityd tas till vara kommer skolans framtid att vara säkrad.