- Det finns jobb, problemet är att säsongen är så kort. Vi jobbar mellan maj och november. Stilleståndet under årets övriga fem månader gör att all vinst försvinner. Vi riskerar också att tappa vår arbetsstyrka och därmed kompetens, säger Magnus Holmgren.
Flera olika jobb
Åtta av tio i företaget är Arjeplogsbor. Flera av dem jobbar i biltestverksamheten under vintern och återkommer till Räckessättarna på våren. Men inte alla. Det är det som är problemet.- Vi hoppas kunna hitta något som vi kan syssla med på vintern också, säger Magnus Holmgren.
Räckessättarnas jobb är både fysiskt och kräver maskinförarkunskap.
- Även om det inte handlar om avancerad maskinkörning krävs en stor portion omdöme, säger Magnus Holmgren, delägare i företaget.
Minsta fel kan ge stora skador på utrustningen och minsta felsteg på arbetsplatsen kan vara ödesdiger.
Räckessättarnas jobb är koncentrerade till vägnätet och gör som namnet förpliktar; sätter räcken. Mitträcken och sidoräcken på exempelvis E4.
Många fartdårar
- Trafiken är farlig. Fastän hastigheten är nedsatt till 30 där vi jobbar är det många som dundrar förbi i 120. Det är som om fartdårarna resonerar att de måste skynda sig förbi platser där arbete pågår ...- Det är bara fartgupp som kan få ner farten på såna, för de är mer rädd om bilen än folk som jobbar på och invid vägen, säger Magnus Holmgren.