Lars U Granberg menar att staten måste ta större ansvar, inte minst för de stora skoterlederna, exempelvis Nasaleden. Men han poängterar vikten av det arbete skoterklubbarna gör, såväl med leder som med utbildningen av skoterförare. Han vill inte på något sätt att staten ska ta över det konkreta ansvaret.
Granberg vill att staten ska se till att det finns ekonomiska medel som gör att verksamheterna som skoterklubbarna bedriver, ska fortgå.
- Skoterpolitik handlar om mycket. Det är säkerhet, tillgänglighet, miljö, turism, rekreation och näringsverksamhet, säger Lars U Granberg.
Säkerhet
Skoterprogrammet fäster också stor vikt vid säkerhet.- Det måste ordnas säkra system för passager såväl över vägar som över vattendrag, säger Granberg.
- Statens ansvar för skotertrafiken kan finansieras via återbäring av den skatt skotertrafiken betalar för drivmedel.
Lars U Granberg anser också att skotertrafiken ska organiseras av ett statlig myndighet, (men inte Vägverket), som har hand om frågor som turism, infrastruktur, säkerhet och kontroll som rör skoter- och fyrhjulingstrafiken.