Positiv utveckling för handeln i A-kommunerna

Framtidstro. En positiv handelsutveckling i A-kommunerna är inte bara köpmännens ansvar.- Även fastighetsägarna och kommunen, hela samhället, måste engagera sig, det viktigaste är samarbete och samsyn, menar Erik Sandemo från branschorganisationen Svensk Handel.

Arjeplog2006-10-21 00:00
Sandemo har under veckan besökt Arvidsjaur och Arjeplog för att bilda sig en uppfattning om handelns möjligheter till utveckling.

Med sig i bagaget hade han försäljningssiffrorna från 2005, när handeln i Arvidsjaur backade rejält. Mötet med självsäkra och optimistiska handlare där blev därför något av en överraskning.

- De hade nästan glömt hur det var förra året, nu var det klackarna i taket istället, berättar han. Förra året rann framtidstron av dem allihop, samhället blev förlamat efter beskedet om K4-nedläggningen. Men nu har det vänt, många handlare vittnade om en stark framtidstro, och det finns en investeringsvilja.

Samhällsplanering

I Arvidsjaur berömmer Sandemo också samhällsplaneringen.

- Där finns bra med parkeringsplatser och inga gapande tomma butikslokaler i centrum.

När det gäller handeln i Arjeplog pekar Erik Sandemo på det faktum att Arjeplog säljer mest dagligvaror per capita i länet.

- Det är norrmännens förtjänst, närheten till Norge är viktig för handeln, menar han.

För att kunna utveckla handeln i A-kommunerna krävs satsningar, menar Erik Sandemo. Ett första steg kan vara att se över det som kunderna möter först av allt, nämligen fasaderna.

- Där har fastighetsägarna ett stort ansvar. Att snåla gagnar ingen.

Samtidigt har Sandemo förståelse för att många handlare jobbar med liten omsättning och därmed även begränsade resurser och möjligheter till satsningar.

- Naturligtvis är det svårare där kundunderlaget är mindre, handlarna har fullt upp med att driva sina butiker. Därför behövs resurspersoner som kan hjälpa till, och där finns ett samhälleligt ansvar, även om stöd till handel är svårt och väldigt känsligt. Men kanske borde staten tänka om?

Konkurrens

Nya etableringar bör alltid bemötas positivt, menar Erik Sandemo.

- Det har sedan gammalt funnits en rädsla för konkurrens, men handel föder handel, det är bevisat många gånger om. Tomma butikslokaler och skyltfönster är en styggelse, som inte lockar några kunder. Visst, det är svårare här med begränsat kundunderlag, men med rätt utbud lockar man kunder från andra håll.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om