Saken ställdes kanske på sin spets för en månad sedan då Next Jet-planet kom till Arvidsjaur tre timmar försenat. De fyra personer som skulle till Arjeplog hade beställt flygbuss och förväntade sig att bussen skulle gå.
Klockan hade passerat midnatt. Bussen hade också passerat.
- Vi har provat att få rätsida på problemet. Vi har ingen förseningsklausul i avtalet, det är svårt att veta när vi ska åka, eller hur länge vi ska vänta i samband med förseningar. Och ibland har flyg ställts in.
Väntetimmar
Gordon Flinkfeldt på bussföretaget Flinkfeldts buss upplever att problemen ökade när företaget Next Jet tog över flyglinjen Arvidsjaur-Arlanda.
- Bara sen i somras har vi minst 100 väntetimmar. Vi kan ju inte hålla chaufförerna uppe hela nätterna, säger Flinkfeldt.
Han tycker synd om resenärerna som drabbas och menar att allt kunde fungera bättre om meddelandeservicen var bättre.
Den gången planet var tre timmar försenat fick resenärerna kosta på sig egen taxi till Arjeplog.
"Tur att vi var fyra"
- Det var tur att vi var fyra som kunde dela på kostnaden, säger Gun Hedman som var resenär.
- Det blev ju ändå dubbelt så dyrt än det skulle ha blivit om vi fått åka med flygbussen som vi bokat.
Flygplatschef Ralph Lundberg säger att det är svårt med meddelanden då flygplatsen först i efterhand får meddelanden om framflyttad starttid. Han lovar dock att problemen ska lösas. Ingen resenär ska bli fast på flygplatsen på grund av att flyget kommer sent.
- Man ska komma sig hem, endera får bussen vänta eller så löser vi det på annat sätt.