Gå femtio steg, borra ett hål i isen, sticka ned en plogkäpp. Gå femtio steg, borra ett hål i isen, sticka ned en plogkäpp.
Låter enkelt, va? Tills man får se ritningen av hur den färdiga testbanan ska se ut. Alla mått måste vara exakta, och då tar man hjälp av satelliter i rymden.
– Vi använder oss av gps-punkter för att märka ut banorna på isen och det görs med stor precision, säger Cartest AB:s vd Alf Sundström.
Plogkäppar
Inte fullt så enkelt som det ser ut, alltså. Och killarna som sysslar med uppgiften har vad de gör. Innan alla banor är uppmärkta har de borrat x antal hål och stuckit ned minst lika många plogkäppar.
– Det borde i alla fall bli några tusen innan vi är färdiga. Och det blir en del promenerande. I dag märker vi upp sex sträckor som är lite drygt en kilometer långa, säger Jerry Jonnerby, för dagen iklädd pälsmössa.
Och den kan behövas. Temperaturen har krupit ned mot 20 minusgrader på Uddjaur. Utsikten från ”kontoret” går inte direkt argumentera mot, men så här geschwint som det går i dag går det inte jämt.
Perfekta förhållanden
– Just nu är det perfekta förhållanden att märka ut banor. Inte blankis och snorhalt, men inte för mycket snö. Här promenerar man ju utan problem. Tänk dig vintrar när det varit kanske 30 centimeter lössnö och issörja under det. Då är det värre, säger Jonnerby.
Alf Sundström är försiktig med att ta ut någon seger i förskott när det kommer till banpreparationen.
– Av erfarenhet vet jag att det kan vända på bara 48 timmar. Från perfekta förhållanden till att det dumpar ned massor av blöt snö på isarna. Vädret är i det närmsta perfekt i dag, men som sagt ...
Massvis med jobb
Innan nyår, det vill säga ganska precis 40 dagar från nu, brukar alla banor vara färdiga att användas. Innan dess återstår massvis med jobb.
– Det är nu det börjar på allvar, och det kräver massor med tid och arbete innan allt är klart. Jag tror inte folk förstår vilka mängder snö vi hanterar bara under en dag, säger Alf Sundström.