Omtvistat projekt fortsätter i ny tappning

Projekt. Slutredovisningen för årets JTCC-projekt är inte klar. Trots det, ser kommunalrådet Bengt-Urban Fransson inga problem med att fatta beslut om en fortsättning av projektet.- Nu har vi en samarbetspartner som verkar genomseriös, och vi har lärt oss hur vi ska hantera frågan, säger han.

Arjeplog2005-12-14 00:00
Under 2005 drevs JTCC-projektet i samarbete med Podium, IOGT-NTO samt UNF.

Varken Podium (som gått i konkurs) eller IOGT-NTO finns med som samarbetspartners för kommande år.

- IOGT anser det här vara ett ungdomsprojekt, som UNF får ta hand om, förklarar Bengt-Urban Fransson.

Kommunstyrelsens au föreslår att Team CaWalli blir samarbetspartner och projektansvariga under 2006.

- I vårt avtal med Podium var frågan om projektledning, samordning och logistik mycket otydlig, och vi anser inte att projektledningen fungerat enligt våra förväntningar, säger Bengt-Urban Fransson. Nu har vi diskuterat igenom alla dessa punkter med Joakim Wiedesheim från Team CaWalli, och det här avtalet kommer att bli mycket tydligt med ett bredare ansvar för projektledaren.

Ny tävlingsbil

I det förslag som ligger, sägs att en ny tävlingsbil, en Alfa Romeo, ska köpas in, för en kostnad av 360 000 kronor.

- Den bil som användes i år ägs av kommunen, och ska inte gå mer på tävlingsbanan. Den ska istället användas vid fritidsaktiviteter i Arjeplog, säger Bengt-Urban Fransson.

Kritik från elever

Fransson säger också att han är medveten om att JTCC-projektet fått en hel del kritik, både från elever och från skolan.

- Det finns två typer av kritik, dels kritiken mot hur projektet genomförts. Den kritiken har vi lyssnat på, tagit till oss och försökt åtgärda, säger Fransson. Bland annat ska eleverna få hjälp med undervisningen när de tvingas ta ledigt från skolan för att delta i JTCC. Vi lägger också utbildning och licensiering av förare under påsklovsveckan, istället för under skoltid. Det finns också kritik mot själva projektet, och där menar kritikerna att vi hellre skulle satsa på en motorbana och lokala aktiviteter. Där vill jag poängtera att JTCC inte på något vis står emot ett sådant förslag, och jag hoppas att det arbetas vidare med planerna på en motorbana och hur den skulle kunna finansieras.

Samma förare

Fransson betonar också att JTCC-projektet 2006 ska vara öppet för samtliga gymnasieelever i Arjeplog, inte enbart BST-elever. Exakt hur upplägget ska se ut är inte klart ännu.

- Organisationen i teamet blir troligen lite annorlunda, men det beror på hur eleverna själva vill ha det. En sak som kommit fram i diskussionerna är att de vill ha samma förare under hela säsongen, och det ställer vi upp på. Vid varje tävling kommer också en person som ska marknadsföra BST och en person som ska marknadsföra kommunen att finnas med.

I förslaget till avtal med Team Cavalli, finns också en punkt om marknadsföring i tv.

- Vi får två gånger trettio minuter i Viasat sport, samt reklamfilmsinslag, säger Bengt-Urban Fransson.

Total kostnad för 2006 beräknas till 1,7 miljoner kronor.

Kommunens del blir 400 000 kronor som tas ur budgeten för marknadsföring av BST, samt 350 000 i bygdemedel. UNF ska gå in med 400 000 kronor, och resterande belopp ska tas in via sponsring.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om