Ogräset knäcker handeln i Arjeplog?
Handeln i Arjeplog ska synliggöras. Handlarna har deltagit i en utbildning som ska ge skjuts in i framtiden.- Vi tycker att butikerna ska synas på ett bra, inspirerande, välkomnande och säljande sätt, säger kursledare Eva Bergman från Själevad.
- Jag har aldrig sett så mycket ogräs som i Arjeplog säger hon.
Ogräset förstår sig inte på växtzoner. Det bara växer.
- Vi jobbar med miljön både inne i butiker, och utanför. Det ska se fräscht ut. Skyltfönster ska vara putsade och det ska vara rent vid ingången, säger Eva Bergman.
Och för att det ska vara rent och snyggt ska det inte växa ogräs intill entren.
14 butiker deltar i projektet. Eva Bergman och Mejt Nordin håller i trådarna. Eva Bergman menar att Arjeplogs företagare har ett fantastiskt sortiment och en fantastisk verksamhet,
- Om de bara vågade sticka fram hakan. De måste synas. Arjeplogsföretagarna är försiktiga, de gömmer sig nästan istället för att slå sig för bröstet. De tror att alla kunder vet att de finns och vad de har att erbjuda. Men så är det inte, säger Eva Bergman.
Hon menar att utbudet i Arjeplog är så bra att det är värt att marknadsföra utåt. Och det börjar med att man tar fram en ny grafisk profil med flaggor och ny logotype, som affärerna ska nyttja.
- Det kommer att bli en bättre genomslagskraft och alla kan rida på vågen, säger Eva Bergman.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!