Nya regler för förarbevis får skoterfolk att se rött

KRITIK. Snöskoterklubbar och klubbarnas riksorganisation Snofed är starkt kritiska mot utredningen för förarbevis för snöskoter.- Utredningen har sparkat oss skotermänniskor i veka livet, sa Snofeds ordförande Björn Pettersson.

Arjeplog2005-11-21 00:00
Utredningen föreslår att Vägverket ska svara för examensfunktionen för förarbeviset men att skoterklubbarna ska hålla i utbildningen.<br /><br />Björn Pettersson fann det anmärkningsvärt, då det aldrig riktats någon kritik mot den utbildning och det sätt som examinationen genomförts i skoterklubbarnas regi.<br /><br />- I Snofeds regi har 75 000 människor utbildats i skoterkörning, sa han.<br /><br />Tar Vägverket över examensfunktionen försvinner också en del av de inkomster skoterrörelsen haft. Bland skoterriksdagens deltagare höjdes många protesterande röster och många menade att intresset att utbilda kommer att avta, eller försvinna.<br /><br /><h3>Miljoner från turismen<br /><br /></h3>Under skoterriksdagen talade man om skoterturismen och Sten Stridsman från Kiruna berättade att man i Kiruna räknar med att skoterturismen ger inkomster på 200 miljoner kronor per år.<br /><br />Jan-Erik Blomqvist från Skogsvårdsstyrelsen talade om skoterklubbarnas möjligheter att söka "Gröna jobb" för att reparera skoterleder. Vägverkets representanter Ove Lundberg och Per-Mats Öberg fick stå i skottgluggen. Ibland då det gällde förarbeviset men också för skyltning, och hur överfarter ordnas över vägar där det finns både mitträcken och viltstängsel. Lundberg och Öberg rekommenderade skoterklubbarna att ligga långt framme och följa med när planer görs upp.<br /><br />- Då kan ni också påverka.<br /><br />Beträffande skyltning hänvisade Öberg och Lundberg till Vägverkets lokala driftkontor.<br /><br />Skotertrafiken diskuterades ingående och samen Karl-Gustav Lundgren fick många applåder då han förklarade att hans sameby, Östra Kikkejaur tror på samverkan utan förbud.<br /><br />- I och för sig har vi inte samma problem som de har i fjällen. När vi kommer med renarna till kalvningslandet i april är skoterföret slut.<br /><br /><h3>Samebyar är föregångare<br /><br /></h3>Under punkten framtidsfrågor diskuterades alkylatbensinen. Hans-Olof Lönn, som för Snofeds räkning specialiserat sig på just den frågan, konstaterade att det är inom skogsnäringen som alkylatbensinen fått genomslag.<br /><br />- Det har med tillgängligheten att göra, liksom efterfrågan, trodde han.<br /><br />Renskötare Karl-Gustav Lundgren berättade att många samebyar är föregångare då det gäller alkylatbensin.<br /><br />- Vi kör med den bensinen i våra snöskotrar, och vi mår bättre, sa han.<br /><br />På bensinstationer som för alkylatbensin ligger priset 50 öre per liter över vanlig bensin. Den som köper alkylatbensin på dunk får dock ett literpris som ligger sju kronor över ordinarie bensinpris.<br /><br />Hans-Olof Lönn rekommenderade skoterfolket att samarbeta med båtklubbar, och skaffa gemensamma mobila tankstationer för alkylatbränsle.<br /><br />Som avslutning på riksdagen fick konferencieren Li Skarin testa fylleglasögon, det vill säga glasögon som ska ge en syn som motsvarar olika promillehalter.<br /><br />Li undrade om inte det var något för folket som ville ha en billig kväll på krogen ?<br /><br /><br /><br />
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om