Gun-Inger jobbade på Heli AB, flygföretaget som driver Miekak fiskecamp. Och hade gjort så i 13 år. Under vintern, lågsäsongen, jobbade hon bland annat för Colmis AB.
Sa ja
Så en dag fick hon förfrågan om hon kunde åka och representera Arjeplog Lappland och Polcirkelprojektet på en turistmässa i Barcelona. Och GunInger sa ja.Sedan utannonserades en turistinformatörstjänst på Arjeplog-Lappland. Gun-Inger sökte och fick den.
Arbetet på det nya jobbet inleddes med att bearbeta kontakterna hon skapade i Barcelona. Och det skedde från den chefstol som stått tom sedan Peter
Hugozon sade upp sig och flyttade till Sundsvall.
Så kom det sig att chefsjobbet annonserades ut. GunInger sökte… och nu är hon där.
Tjänsten är en halvtid som vd och en halvtid som ledare för Polcirkelprojektet. Ett projekt som går ut på att sälja Arjeplog och Arvidsjaur som ett turistmål. Boende och aktivitetsutbudet knyts ihop och säljs.
- Det handlar bland annat om aktiviteter som bilskola på is, skotersafari, hundspann, älgsafari och så slår vi ett slag för den väldigt goda maten, säger
GunInger.
Hon menar att det nya jobbet i praktiken är detsamma som på Heli AB. Det är bara mer av allt.
Har drömt om
Nytt är att hon numera är chef och har anställda under sig. Och därmed får hon chansen att infria något hon drömt om.- Jo, jag har tänkt, att om jag en gång blir chef, då ska de anställda få veta hur bra de är.
GunInger Wallström berättar om sitt säljengagemang.
- Jag har som mål att kunna sälja så att inflödet av pengar ökar till destinationen Arjeplog-Arvidsjaur. Ökar inflödet kan entreprenörerna ha kvar sina anställda och utveckla och då levererar de bra produkter, och det blir i sin tur möjligt att sälja ännu mer.
Halvt på skoj, halvt på allvar förklarar GunInger varför hon tycker att det är så roligt att sälja.
- Jag får ju räkna alla pengar fem gånger. Vid offertförfrågan och när offerten lämnas. Affären avslutas, när fakturan skickas och när pengarna kommer in.