Norrmän tryggar Arjeplogsmarknaden

Det var en hel del norrmän som gjorde en "Harry-tur" till Arjeplogs 369:e vintermarknad. Av det rökta sidfläsket som Daniel Svensson från Åsele Rökeri sålde på marknaden hamnade nog åtskilliga kilon i bakluckan i bilar vars registreringsskyltar börjar med YE. Och så var kön till Systembolaget lång, lång, lång.

Vintermarknadens kokpunkt nås som regel vid lunchtid på lördag. Då är det trångt om saligheten.

Vintermarknadens kokpunkt nås som regel vid lunchtid på lördag. Då är det trångt om saligheten.

Foto: bertil sundkvist

ARJEPLOG2009-03-09 06:00
- Folkmängden i Arjeplog räcker inte för att hålla igång en marknad. Norrmännen behövs, sa knallen Ove Solberg som har besökt Arjeplogsmarknaden i 32 år. Den så omtalade lågkonjunkturen och det besvärliga världsmarknadsläget har dock inte slagit igenom i alla led.
- Procentuellt är Arjeplogsmarknaden bättre än den i Jokkmokk, sa Solberg.
30-40 procent
Korghandlare Janne Pettersson, med 17 marknadsår bakom sig som knalle på vintermarknaden, sa:
- Föräljningen har varit lite lägre i år, men det är tack vare norrmännen som det ändå har varit hyfsat.
Janne Pettersson uppskattar att norrmännen står för 30-40 procent av hans omsättning.
- Lågkonjunktur, det är bara snack. Det har det varit i 40 år. Jag säljer lika mycket som vanligt, sa handsk- och mössförsäljare Tore Sangari.
Dyr bensin
Marie Lindberg, påsförsäljerska, konstaterar att kunder är lite återhållsamma. Man köper inte mer än man behöver.
Flera knallar uteblev i år. Det är nedgången i försäljningen som är orsaken, kombinerat med långa avstånd och dyr bensin.
En knalle berättar att handeln tvärdök strax före jul.
- Det var som om Sverige stängde igen plånboken.
Leif Jonnerby som sålde suovaskebab noterade att norrmännens plånböcker i alla fall var öppna.
- Det märks att norska kronan är stark, sa han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om