LÄNET
Norrbotniabanan ses som en av flera viktiga järnvägssträckor som bör prioriteras för att Sveriges konkurrenskraft ska öka. Detta presenterades i måndags i rapporten "Järnväg 2050: Näringslivets godstransporter" som Sweco utfört på beställning av en rad tunga aktörer inom tåg- och godsbranschen.
– Det är oerhört positivt. Näringen och företagarna är en viktig påtryckargrupp och en viktig grupp för att legitimera behovet av det här. Vi har jobbat tillsammans med många av dem under många år för att försöka få beslutsfattarna att förstå att det här är ett utomordentligt högprioriterat projekt, säger Gusten Granström, vd på Norrbotniabanan AB.
Järnväg 2050 vill se en fördubbling av arbetet med godstrafik och presenterar samtidigt ett förslag för att nå målet. Där är Norrbotniabanan en prioriterad åtgärd som antas vara färdigställd mellan mellan åren 2026 och 2035 till en beräknad kostnad av 24 miljarder kronor. Enligt rapporten ökar 27 mil enkelspårig järnväg kapaciteten och möjliggör en långtgående separering av nord- och sydgående godstrafik.
Regeringen har fattat beslut om en byggstart för Norrbotniabanans första 10 kilometer mellan Umeå och Dova. Byggstarten planeras till våren 2018
– Vi är i ett läge där vi har startat planeringen. Det är jätteviktigt att inte nöja sig med det utan att vi agerar kraftfullt för att gå vidare både gentemot vår egen regering, men vi jobbar också mycket mot EU för att få fortsatt stöd för både planering och byggande, säger Gusten Granström.