Turerna har varit många om Silverexpressens vara eller icke vara. Linje 200 från Skellefteå till Bodö har ifrågasatts i många år, och nedläggningen har varit nära flera gånger. Nu är beslutet fattat i Nordlans fylke.
– Vi tog beslutet i tisdags. Linjen kostar oss 1,7 miljoner norska kronor per år med en passagerarsiffra som ligger på 2–4 personer per tur i medeltal. Dessutom skickas det knappt något gods längre med de bussarna, säger Björkmo.
Lägga ner snabbt
Något datum för när förbindelsen upphör har man inte satt ännu. Det nuvarande avtalet som förbinder Norge att bedriva trafiken mellan Bodö och Jäckvik måndag–fredag, och Bodö–Arjeplog på helgerna, sträcker sig till den 15 december. Björkmo vill lägga ned så snart det är möjligt.
– Vi vill koncentrera oss på trafiken till Saltdal och Rognan, men vi kommer inte att köra över gränsen längre. Vi måste få återkomma med datum, det är inte klart ännu.
Hur de norska eleverna som studerar i Arjeplogs kommun ska ta sig hem på helgerna, menar Björkmo är deras bekymmer.
– Väljer man att studera utomlands är ju det ens eget val. Vi kan ju inte upprätthålla en busslinje bara för att vi har ungdomar som studerar utomlands. Vi har folk i New York också …
Det här innebär för Arjeplog och den resterande delen av trafiken att bussarna stannar i Arjeplog.
– Vår plan B, och vad som just nu är planerat, är att trafiken fortsätter som vanligt mellan Arjeplog och Skellefteå, men att vi utökar turerna mellan Jörn och Skellefteå. Skillnaden blir att vi stannar i Arjeplog och kör inte vidare upp mot Jäckvik och Sandviken, säger Lars Nilsson som är trafikchef på Länstrafiken i Norrbotten.
Men han är förvånad över att han inte fått något klart besked från norskarna.
– Jag har hört rykten om det här men ingen har hört av sig. Det känns trots allt ändå bra att beslut äntligen är taget, även om det känns mycket negativt. Det har varit en segsliten fråga och vi har inte kunnat trycka en tidtabell på den här sträckan på grund av osäkerheten om linjen skulle bli kvar.