Mobilnätet nere i nästan en vecka

Än en gång har mobilnätet i Arjeplogsfjällen legat nere. I nästan en veckas tid gick det varken att ringa privata samtal eller nödsamtal.

Johan Sandlund på Camp Polcirkeln var utan telefon i nästan en vecka. Han är besviken på teleoperatörens bemötande.

Johan Sandlund på Camp Polcirkeln var utan telefon i nästan en vecka. Han är besviken på teleoperatörens bemötande.

Foto: Sofie Abrahamsson

ARJEPLOG2019-01-18 18:08

PT har tidigare berättat om problemet med mobilnätet i Arjeplogsfjällen

Och i fredags slutade det fungera än en gång.

Det gick då varken att ringa från den fasta telefonen eller via mobilen.

Dessutom gick det inte att ringa nödsamtal.

– Vi fick tag i Telia till slut eftersom att vi åkte med bil och anmälde det hos dem. När vi kommer fram säger de att vi inte hade något fel. Till slut gav Telia med sig och de lovade att problemet skulle vara fixat mellan 11.00 och senast 14.00 på lördagen, säger Johan Sandlund, som dirver Camp Polcirkeln.

Men så blev inte fallet.

Istället fick han och alla de andra i Arjeplogsfjällen vänta till onsdag eftermiddag.

– Vi har massvis med folk och skoterkörare i området och i princip hela helgen har de hållit på med rendrivning. Sedan är det mycket äldre folk som är i husvagnar som ska fiska, och en del av dem har kanske inte det starkaste hjärtat. Sedan har vi biltestare som inte har någon susning vad som pågår. Om någon råkat ut för en allvarlig olycka och 112 låg nere. Vad skulle vi ha gjort då?, säger han.

Vad har det inneburit för er verksamhet då mobilnätet varit nere?

– Det blir ju såklart lidande med bokningar och allt möjligt. Vi har ju inte kunnat göra någonting.

Johan Sandlund känner sig maktlös och han upplever att ingen bryr sig.

Han var totalt i kontakt med sju personer på Telia som skulle hjälpa honom.

– Just med det här att 112 inte fungerar, och det var samma sak i fjol. Det har varit nonchalant bemötande från Telia, man blir förbannad. De tycker väl att det inte behövs någon täckning med så lite folk här uppe. Men vi har 50 centimeter snö här och det är massa skoterfolk från Norge. Det är högsäsong för oss även om det ökar från påsk, säger han.

Inger Gunterberg, pressansvarig på Telia, förklarar vad problemet berott på.

– Det som hände för vår del var att vi inte fick någon kraftförsörjning och så småningom fungerade inte masten som normalt. Vi kontaktade elbolaget som åtgärdade felet. Jag har inte mer information än så utan det är bäst vända sig tillbaka till kraftbolaget, säger hon.

Hur ser du på kritiken mot Telia?

– Det är naturligtvis tråkigt om man upplever sig bli bemött på det här sättet. Det är klart att man ska kunna få information om problemet från oss. Men nu var det kraftbolagets ansvar att åtgärda felet då kan det vara att vi inte hade all information.

Det är Vattenfall som ansvarar för elnätet i området.

– Vi behöver mer tid för att utreda hur leveranskvaliteten sett ut under den aktuella perioden, skriver Jenny Hakeberg, pressansvarig på Vattenfall, i ett mejl till PT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!